Jubilæumsbøger

En verden af viden - jubilæumsantologi

I anledningen af 50-året for etableringen af Odense Universitet udgiver Universitetshistorisk Udvalg en jubilæumsantologi, der behandler forskellige aspekter af Syddansk Universitets historie.

Antologien indledes med to længere kapitler med institutionshistoriske overblik, hvorefter der følger kapitler om forskning, undervisning, de fysiske rammer, dannelsen af Syddansk Universitet, biblioteket og endelig to tilbageblik ved 40års jubilarer.

Antologien redigeres af Jeppe Nevers, der er professor mso ved Institut for Historie og tillige daglig leder af Universitetshistorisk Udvalg. Universitetshistorisk Udvalg, der indsamler og opbevarer materiale til belysning af universitets historie, er nedsat af rektor og har repræsentanter fra alle fakulteter.

Reception 12. september
Udgivelsen af antologien blev markeret med en reception mandag den 12. september 2016 i atriumgården på Syddansk Universitetsbibliotek. Rektor for SDU Henrik Dam og formand for Universitetshistorisk Udvalg, lektor Tønnes Bekker-Nielsen, der har skrevet bogens styrende kapitel, talte ved receptionen.

Bogen udgives af Syddansk Universitetsforlag, og det indledende kapitel af Tønnes Bekker-Nielsen er frit tilgængeligt på forlagets hjemmeside, hvor bogen kan købes: En verden af viden - Syddansk Universitetsforlag

50 års kunst på SDU

Ny kunstbog viser et udvalg af den samtidskunst, som sætter sit præg på universitetet

Man skal ikke bevæge sig ret langt på SDU for at få øje på et moderne kunstværk. Universitetet har gennem årene modtaget mange kunstgaver og har i dag en velvoksen samling af samtidskunst.
Et udvalg af værkerne kan opleves i en ny kunstbog ”50 års kunst på SDU”, som er udgivet i anledning af universitetets jubilæum.
Ideen med bogen er at præsentere værkerne, så alle dels har mulighed for at opleve bredden og tyngden i samlingen, dels kan lade sig inspirere til at gå på opdagelse og nyde værkerne i deres rette omgivelser.
-Bogen er en billedbog, men det var ikke for at sænke lixtallet, at vi blev enige om at lave sådan en. Det var ud fra et bevidst ønske om at vise, at kunst skal ses, ikke forklares, sagde Jens Oddershede, da bogen udkom mandag 25. april.
Han er formand for universitetets kunstudvalg, der har registreret alle universitetets 670 værker. I bogen præsenteres et udvalg på 100.
”50 års kunst på SDU” kan købes på 50 års kunst på SDU - Syddansk Universitetsforlag.

Sidst opdateret: 19.12.2016