Skip to main content
DA / EN

Amerikansk på dansk

Amerikanisering

Coca-Cola, Cornflakes og Cowboybukser er blot tre af de ting, vi har importeret fra USA, og som nu er en del af danskernes hverdag. Programmerne i tv, musikken i vores mp3-afspillere, biografernes film og spillene på vores computere har også et højt indhold af amerikansk import. Vi googler, lægger make-up, drikker juice og er så småt begyndt at ’hænge ud’ – for at nævne nogle af de mange eksempler på, hvordan amerikanske ord og begreber spiller en stadig større rolle i vores danske sprog og i vores kulturelle praksis. Kort sagt er vi på mange måder blevet amerikaniseriset.

Ikke nye tendenser

Påvirkninger fra USA kan følges fra slutningen af 1800-tallet, og allerede i mellemkrigstiden var USA blevet en økonomisk og kulturel stormagt, der satte sit tydelige aftryk på både erhvervsliv, forbrugsmønstre og populærkulturen i Danmark og mange andre lande. Denne udvikling accelererede dog voldsomt, da USA efter 1945 blev en politisk og militær supermagt.

Amerikanisering i Danmark 1945-75

Forskningsprojektet ”Amerikansk på Dansk” vil afdække, hvordan amerikaniseringen påvirkede og var med til at forandre Danmark i perioden 1945-75. Det vil ske gennem en række delprojekter, som gennemføres af seniorforskere og stipendiater fra Aarhus Universitet, Københavns Universitet og Syddansk Universitet. Projektet består desuden af et netværk af forskere, der på forskellig vis har arbejdet med aspekter af den amerikanske indflydelse i Danmark. Resultaterne vil blive offentliggjort i videnskabelige afhandlinger og bøger.

Formidling

Men vi vil også formidle til alment interesserede. Det er et af formålene med denne hjemmeside, hvor projektbeskrivelser, on-line publikationer, aktivitetskalender m.v. vil blive suppleret med en række små fortællinger om, hvordan amerikanske varer, teknologier, kultur, sprog, politik og meget mere er blevet modtaget, bearbejdet og ofte også kritiseret af danskerne.

Sidst opdateret: 24.04.2024