Ny undersøgelse giver Juridisk Institut mere viden

En spritny undersøgelse giver Juridisk Institut mulighed at optimere undervisningstilbuddet

Undersøgelsen blev foretaget blandt instituttets 452 BA Jura-studerende og 185 Cand.jur.-studerende. Svarprocenten var henholdsvis 25 % blandt de bachelorstuderende og 28,6 % blandt de kandidatstuderende.

Juridisk Institut satte undersøgelsen i gang, fordi de ønskede et øget kendskab til de studerendes præferencer ved valg af studiested samt for at leve op til målsætningen for projektet, ”De studerende i centrum”. Projektet har som mål at arbejde for at styrke uddannelserne og skabe et rart og levende studiemiljø.

Alle der deltog i undersøgelsen havde mulighed for at være med i en konkurrence, hvor to af deltagerne kunne vinde 500 kroner til køb af bøger. Begge vinderne har fået besked.

Geografi og tætte relationer er vigtigt

96 % af kandidatrespondenterne har også læst deres bachelor på Syddansk Universitet.

At de studerende vælger SDU som studiested, skyldtes primært beliggenheden samt venner eller familie.

Flere studerende angiver, at det er relationen til underviserne og instituttet og de forholdsvis få studerende på hvert hold, der knytter dem til studiet. Andre peger på den korte afstand mellem underviser og studerende. De kan altid kikke forbi underviseren og få svar på deres spørgsmål. Også de sociale arrangementer får ros med på vejen.

De studerende angiver dog også nogle forhold, hvor der er plads til justeringer eller forbedringer.

Juridisk institut takker alle respondenterne for svarerne og er nu i gang med at se på, hvilke initiativer de kan sætte i gang på baggrund af undersøgelsen.

Redaktionen afsluttet: 24.01.2013