Skip to main content
skolemotion

Småspil er en god opskrift for fodboldaktivitet for 12-16-årige skoleelever

Både piger og drenge har glæde af skolefodbold, når det foregår på små baner med 4 til 8 deltagere på hver bane.

I et netop offentliggjort studie gennemført af Syddansk Universitet og universiteter i Porto og Rom, er puls, selvoplevet fornøjelse og selvoplevet belastning kortlagt ved fodbold i skoleregi. I studiet deltog 84 drenge og 50 piger i alderen 12-16 år.

Forskerne ville undersøge, om der er forskel på spillets intensitet og børnenes oplevelse, når eleverne henholdsvis spiller sammen på tværs af køn, og når de spiller kønsopdelt. Dette blev sammenlignet  ved 2 x 15 minutters kønsadskilt og kønsintegreret fodboldaktivitet med 2 v 2, 4 v 4 og 12 v 12 på baner med samme areal per spiller (50 kvadratmeter).

Pulsen og fornøjelsen stiger når antallet af spillere falder

Gennemsnitspulsen og tiden over 80% af makspuls viste sig at være højere ved 2 v 2 og 4 v 4 end for 12 v 12 fodbold. Pulsen var høj for pigerne, når de spillede 2 v 2 og 4 v 4, uanset om de spillede kønsadskilt eller kønsintegreret. Til gengæld var gennemsnitspulsen (63% vs 80%makspuls) og tiden over 80% af makspuls (9% vs 45%) meget lavere, når pigerne spillede 12 v 12 fodbold sammen med drengene, end når de spillede kønsopdelt. 

- Generelt viste den selvoplevede belastning sig at være moderat og den selvoplevede fornøjelse at være høj ved fodboldspil, og vi kunne konstatere, at drengene oplevede størst glæde ved spil sammen med pigerne, når det foregik ved 2 v 2 og 4 v 4 sammenlignet med 12 v 12, fortæller adjunkt Malte Nejst Larsen. 

Den opmærksomme læser vil måske spekulere over, hvorfor forskerne ikke undersøgte spilformerne 3 v 3, 5 v 5 og 11 v 11, som bruges i dansk børne- og ungdomsfodbold. Forklaringen er, at forskerne ønskede hold med lige mange af hvert køn, og i skoleregi har man alligevel ikke nødvendigvis mulighed for at spille fx 11 mod 11, men inddeler hold baseret på det antal elever, der er i gruppen.

Samlet set konkluder Malte Nejst Larsen, Morten B. Randers og Peter Krustrup fra Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet, at småspil er en god opskrift for fodbold i udskolingen, og at både piger og drenge har glæde af skolefodbold, når det foregår på små baner med fire til otte deltagere på hver bane.

Forskerne konkluderer også, at idrætslærere bør være ekstra opmærksomme på deltagerantal og banestørrelse, når pigerne og drengene spiller fodbold sammen.

Læs mere om undersøgelsen her.

Redaktionen afsluttet: 20.08.2018