Ny kanal for videnskabs-tv ser dagens lys

SDU lancerer web-tv kanal til gode forskningshistorier sammen med videnskab.dk

Syddansk Universitet og Videnskab.dk er gået sammen om at lancere web-tv kanalen Videnskab.tv. Fra i dag vil kanalen kunne ses på netmediet Videnskab.dk, og Syddansk Universitet vil som det første universitet i landet bidrage til kanalen med programmer om aktuel forskning.

- Målet med Videnskab.tv er at fortælle gode forskningshistorier også med levende billeder. Videnskab.dk er i forvejen førende indenfor skrevne videnskabsnyheder i Danmark. Tv-kanalen skal supplere den eksisterende dækning med lyd og levende billeder og dertil fungere som selvstændigt videnskabs-tv. Videnskabsstoffet egner sig fantastisk godt til tv, så vi har en klar forventning om, at det vil være interessant for vores brugere at se med, siger Vibeke Hjortlund, chefredaktør for Videnskab.dk.

Styrke forbindelsen mellem universitet og samfund

Også SDU ser store muligheder i aftalen:

- På SDU tager vi vores formidlingsforpligtelse alvorligt. Det er væsentligt, at såvel borgere som massemedier får indblik i, hvad der rører sig i forskningens verden, og gennem samarbejdet med Videnskab.dk styrker vi forbindelsen mellem universitetet og det omgivende samfund, siger kommunikationschef Ulrik Schøsler.

- Vi har på SDU tradition for at gå forrest inden for formidling af forskning. Aftalen med Nordens største online videnskabsmedie giver os som det første danske universitet adgang til en online tv-kanal, og det vil helt sikkert styrke eksponeringen af vores forskning, siger han.

Eksklusivt samarbejde

Videnskab.dk glæder sig over samarbejdet og håber, at flere universiteter på sigt vil melde sig under fanerne:
- Der vil i første omgang være tale om et eksklusivt samarbejde med SDU, men fremadrettet er det vores ambition at inkludere andre universitetspartnere. Det vil være med til at styrke kanalen yderligere, siger Vibeke Hjortlund.

I de første indslag kan man blandt andet se, hvad der sker med plante- og dyrelivet, når man vælger at oversvømme et stort område på Nordfyn. Og komme tæt på et nyt forskningsprojekt der undersøger, hvordan man får idræts-usikre børn til at motionere. Se mere på Videnskab.tv

Fakta om Videnskab.tv

• Indslag varer typisk 2-3 minutter, men der kan også bringes udsendelser af længere varighed på op til 20 minutter
  • SDU producerer gennemsnitligt 2 nye indslag om måneden