Hvor meget drikker dine venner?

Kampagne skal fortælle unge, hvor meget alkohol andre jævnaldrende unge i virkeligheden drikker

Unge tror ofte, at deres venner drikker mere alkohol, end de rent faktisk gør. Det får dem til selv at drikke mere, fordi de gerne vil være som vennerne. Derfor skal SDU-forsker Christiane Stock nu lave en kampagne, hvor unge blandt andet kan få svar på, hvor meget deres venner i virkeligheden drikker.

- Hvis man kan ændre de unges opfattelse af andres forbrug, kommer de til at drikke mindre, siger Christiane Stock, der er tilknyttet forskningsenheden Sundhedsfremme på Institut for Sundhedstjenesteforskning. Hun fortæller, at også medierne er med til at give unge en forvrænget opfattelse af, hvor meget andre på deres alder drikker:

- Ofte sætter aviser og tv jo fokus på de unge, der drikker sig meget fulde, siger hun.

Kampagnen vil henvende sig til folkeskolens 8. og 9. klasser, og den kommer blandt andet til at bestå af en spørgeskema-undersøgelse, hvor de unge kan indtaste deres forbrug af alkohol. Efterfølgende kan de se, hvor meget andre drikker og spejle deres eget alkohol-forbrug i det.

Trygfonden har givet knap 2,6 millioner til kampagnen. Det sker fra en samlet pulje på 40 millioner kroner, som Trygfonden har delt ud til forskellige projekter til fremme for børn og unges trivsel i daginstitutioner, i skoler eller på anbringelsesinstitutioner.

Også et SDU-projekt, som skal styrke børns kendskab til deres krop, har fået støtte fra denne pulje.

Redaktionen afsluttet: 03.04.2014