66 mio. til SDU-forskere

23 forskere kan sætte nye projekter i gang med støtte fra Det Frie Forskningsråd.

Af Bente Dalgaard, bda@sdu.dk, 05-05-2017

23 forskere fra SDU har fået penge fra Det Frie Forskningsråd til at sætte nye projekter i gang inden for deres forskningsområder.

I alt modtager SDU  66 ud af de 633 mio. kroner, som rådet har øremærket til nye forskningsprojekter på danske universitetet og forskningsinstitutioner.

Med pengene får forskerne frie hænder til at afprøve nye originale ideer. Bevillingerne til SDU falder inden for alle universitets fem fagområder: Sundhedsvidenskab, naturvidenskab, samfundsvidenskab, teknik og humaniora.

Hovedvægt på sundhed og sygdom

Projekterne spænder vidt, men på tværs af fagområderne ses en hovedvægt af projekter, der har fokus på sundhed og sygdom.

Det gælder blandt projekter om offentlige sundhedspolitikker, etiske og juridiske dilemmaer ved nedfrysning af æg, sæd og væv, 3D-printede implantater til kroppen, udvikling af fedtceller og aldringsprocesser, der fører til karstivhed, åreforkalkning og forhøjet blodtryk.

De 200 projekter, som Det Frie Forskningsråd har tilgodeset i denne omgang, er valgt ud blandt 1387 ansøgninger om forskningsmidler for i alt 4,8 milliarder kroner. De 200 projekter vurderes til at være af særlig høj international kvalitet med afsæt i en ny og banebrydende idé.

Flere af projekterne er omtalt på andre af universitetets nyhedssider:

Det Humanistiske Fakultet

Det Naturvidenskabelige Fakultet