6.438 studerende har SDU som førstevalg

Der er status quo i ansøgertallet til SDU, efter søgningen til universiteternes bacheloruddannelser lukkede onsdag.

Af Katrine Findsen, SDU Kommunikation

Ikke mindre end 6.438 studerende har sat kryds ved SDU som førsteprioritet, da de skulle vælge deres kommende drømmeuddannelse. Det er samme niveau som i 2016. Tallet dækker over de ansøgere, der har en uddannelse på SDU som førsteprioritet.

- SDU er i år gået nye veje i måden at optage på. SDU har udvidet kvote 2 markant og anvendt test, og samtidig har vi skærpet adgangskravene på en række uddannelser. Vi er meget tilfredse med, at flere søgte SDU i kvote 2, hvor SDU fik 13 pct. flere 1. prioritetsansøgninger. Det er glædeligt, at så mange unge dermed har taget vores budskab om at søge via test i kvote 2 til sig, siger prorektor Bjarne Graabech Sørensen.

Det handler om det bedste match

Det stigende fokus på kvote 2 og det testbaserede optag til trods er SDU på ingen måde uinteresserede i karakterer, forklarer Bjarne Graabech Sørensen.

- Men på SDU er der flere veje ind, og vi tror på, at vores måde at optage på er med til at sikre, at vi får skabt det bedste match både for den studerende og for os som universitet, siger han.

- De studerende skal gerne vælge rigtigt første gang, og derfor vil vi gerne opfordre til, at alle unge, der gerne vil læse her hos os, søger optagelse via kvote 2. På den måde kan vi både hjælpe dem på rette vej fra start og være med til at skabe øget værdi for samfundet, fastslår Bjarne Graabech Sørensen.

Redaktionen afsluttet: 06.07.2017