Skip to main content

Sundhed med leg og konkurrence

Når DR-programmet Rigtige Mænd ruller over skærmen de kommende måneder, er et hold SDU-forskere med på sidelinjen.

Af Katrine Findsen, kafi@sdu.dk, 28.04.2017

Rigtig mange danskere kom på fornavn med Lindy, Smeden og de andre gutter fra den første sæson af DR-programmet Rigtige Mænd i 2015. Nu er anden sæson netop skudt i gang, og i denne ombæring er en gruppe SDU-forskere involveret.

SDU-forskerne er ikke tilknyttet de fem nye håndværkere i tv-programmet, men derimod de mange mænd, der tilmelder sig den platform, der er oprettet parallelt med projektet. Platformen kaldes Sjakket, og her kan man blive en del af et univers, hvor man indgår i et træningsfællesskab ved at deltage på et hold og derigennem dyste mod både sig selv og andre deltagere i forskellige udfordringer.

- Vi er interesserede i at finde ud af, hvad det er, der bringer mennesker sammen og giver dem lyst til at bevæge sig. Vi har udviklet en livsstil, der er kunstigt berøvet for bevægelse, og nu vil vi finde ud af, hvordan vi får den bevægelse tilbage, siger Lars Elbæk, der er lektor på SDU’s Institut for idræt og Biomekanik og forskningsleder på Rigtige Mænd-projektet. Han suppleres af René Engelhardt Hansen, der er prægraduat forsker i projektet:

- Vi får i projektet ny viden om, hvordan den digitale platform ses som et medierende element i at skabe et bedre og sundere liv, og hvordan man gennem spil og konkurrence kan få fat i den gruppe mænd, der traditionelt er svære at nå, pointerer han.

Konkurrenceelementet er centralt

Forskerne har især fokus på den såkaldte gamification-effekt. Gamification dækker netop over det at tilsætte spilelementer til noget, der ikke ellers er spil. Præcis, hvad man gør på Sjakket. Og forskerne ser altså på, om det gør en forskel for en målgruppe, der normalt er svær at motivere til bevægelse og sundhed, at der er fokus på leg, spil og konkurrence-elementet.

- Vi skal finde ud af, hvad der motiverer den her målgruppe. De vil nødig røre ved noget, der er nyt og fremmed, men gennem spilelementer kan vi måske fange dem alligevel, siger Lars Elbæk. Han fortæller, at det er et forskningsområde med stor bevågenhed, og at SDU-forskerne gerne vil kigge nærmere på emnet.

- Gamification kan være mere end at belønne bestemt brugeradfærd med point og ”badges”. Teknologien kan også være omdrejningspunktet, der bringer folk sammen i fællesskaber omkring ”spillet” og legen, og på den måde motiverer. Lidt ligesom i en fodboldklub, hvor man jo ikke nødvendigvis mødes og spiller for at tabe sig, men for at have det sjovt, pointerer René Engelhardt Hansen.

Humor og motivation går hånd i hånd

Hvad det så er, mændene synes, er sjovt, og hvordan man kan motivere dem gennem leg og spil, er et af omdrejningspunkterne i forskningsprojektet.
- Vi tror på, at motivation skabes ved, at man gør noget. Det er ikke noget, der kan trækkes ned over hovedet. Så det er interessant at finde de forhåbentligt mere holdbare motivationselementer og få den her målgruppe til at finde glæden ved at bevæge sig.

I første sæson af Rigtige Mænd skortede det ikke på platte jokes og selvironi, og humoren spiller da også en central rolle i projektet, forklarer René Engelhardt.

- Konceptet er bygget op omkring humor og en meget stereotyp kommunikation, også i Sjakket, og det er nok det, der skal til for at fange den her målgruppe. De kan godt smage, hvis det er sukker, vi drysser på medicinen. Mændene vil helt sikkert godt kunne gennemskue, hvad vi laver, siger Lars Elbæk, så der er det vigtigt, at det, vi laver, er ærligt.

- Nej, det er jo ikke sjovt at spise icebergsalat, hvis man er vant til røde bøffer, siger René Engelhardt Hansen med et grin

 

Læs om forskningen på SDU

Ny Viden er SDU's månedsmagasin om forskningsformidling.

MAJ 2017

Vil du også blive klogere på læring og bevægelse?

På uddannelsen i Idræt og Sundhed lærer du en masse om bevægelse, træning og livsstil i teori og praksis.

Se uddannelse

Redaktionen afsluttet: 28.04.2017