Forskere skal træne færdigheder ved hjælp af virtual reality

Virtual reality skal give studerende og forskere adgang til avanceret laboratorieudstyr. På SDU testes, om virtuel læring er bedre end bøger og forelæsning.

Ved hjælp af virtual reality-briller skal studerende og forskere i fremtiden have adgang til det mest avancerede laboratorieudstyr, lige meget hvor i verden de befinder sig.
Det er målet med et nyt projekt, som Innovationsfonden har investeret 23 millioner kroner i.

Projektet skal udmøntes i en virtual reality-læringsplatform, som ventes at revolutionere den naturvidenskabelige undervisning på universiteter og gymnasier verden over.

Den er udviklet af virksomheden Labster, og Institut for Psykologi på SDU står for at teste de læringsmæssige gevinster ved virtual reality.

Træning i laboratoriet

SDU er således del af en stærk gruppe af danske og internationale partnere, som skal være med til at udvikle en helt ny læringsplatform.

- Formålet er at bygge en laboratoriesimulator, hvor man kan blive trænet i at bruge bioteknologiske og højteknologiske instrumenter. Men anvendelsesmulighederne for virtual reality er mange inden for undervisning, sundhed, og psykiatri. Vi er kun lige begyndt at udforske potentialet, siger Guido Makransky, der er lektor på Institut for Psykologi

Han sammenligner laboratoriesimulatorens fremtidige betydning med flysimulatorernes betydning for uddannelse af piloter.

Som at være der selv

Virtual reality-briller, interaktive handsker og simuleringsmodeller skal samles med særligt udviklet software til en ny generation af uddannelsesteknologi til brug inden for farma- og bioteknologien.

-Virtual reality er stort lige nu og kommer til at fylde rigtig meget i fremtiden. Psykologisk påvirker det oplevelsen, så de studerende føler sig meget mere med i situationen, fortæller Guido Makransky.
Han og kollegerne står for den første danske forsøgsgruppe, der tester, hvordan virtual reality påvirker læring.

Mere spændende end bog eller pc

-Vi skal teste om virtual reality virker bedre end andre metoder. Det gør vi ved at lade en masse almindelige mennesker afprøve prototypen af platformen.

- Vores første resultater viser, at de lærer på en anden måde, og at de synes, at det er mere spændende at stå midt i et virtuelt laboratorium og kunne styre maskiner og redskaber end at læse om det i en bog eller på se det på en computerskærm.

Pengene fra Innovationsfonden bidrager til at samle  forskning i virtual reality fra Novo Nordisk Foundation Center for Biosustainability på DTU, KU BRIC og SDUs Institut for Psykologi.

Brillerne viser lovende resultater

På SDU er forskerne på Institut for Psykologi allerede i gang med at teste læringsgevinsten ved virtual reality-brillerne.
Studerende Malene Warming Thisgaard har sammen med et par medstuderende afprøvet brillerne på en række forsøgspersoner.

Forsøgspersonerne er frivillige uden særlige forudsætninger, de fleste er dog studerende på SDU. De bliver præsenteret for den samme simulation af et laboratorium, hvor DNA-prøver skal analyseres for at finde en morder.

-De foreløbige resultater viser, at forsøgspersonerne bliver mere opslugt af simulationen med Virtual reality-brillerne. Vi ved, at engagement og motivation er vigtige faktorer for læring, så vi tror på, at brillerne kan bruges til effektiv læring på mange områder, siger Malene Warming Thisgaard.

Redaktionen afsluttet: 27.04.2016