Astma: Forskere på sporet af afgørende protein

Opdagelsen er netop blevet publiceret og kan have betydning for behandlingen af astma

To forskere fra Syddansk Universitet har fundet frem til et bestemt protein, der kan forudsige, hvordan astma udvikler sig.

Der er tale om et protein, som er dannet i luftvejens muskelceller.

Proteinet hedder MFAP4 og viser sig at være skyld i både luftrørenes sammentrækning, der fører til akut vejrtrækningsbesvær, astmatisk betændelse og den kroniske fortykkelse af luftvejene.

Forskere har testet mus

De to forskere, Grith Lykke Sørensen, lektor på Institut for Molekylær Medicin og ph.d.-studerende Bartosz Pilecki har fundet frem til proteinet ved at kigge på mus med astma.

- Vi kan se, at luftvejenes muskelceller er påvirkede af MFAP4 både når vi dyrker dem i laboratoriet og på dyremodeller, det vil sige mus, der har astma, forklarer Grith Lykke Sørensen.

Hermed kan proteinet fremover blive et oplagt mål for behandling. Forskningsresultatet er netop publiceret i tidsskriftet Thorax.

Op til ti procent har symptomerne

Mellem seks og ti procent af den danske befolkning har symptomer på astma. Men kun mellem tre og fem procent er diagnosticeret.

Astma behandles forebyggende med steroider, der dæmper betændelsestilstande i luftvejene.

Akut behandles astma med såkaldt anfaldsmedicin, der får musklerne i de fine luftrør til at slappe af og hjælpe på vejrtrækningen. læs også: Ny viden om protein i luftvejene gør os klogere på, hvordan astma udvikles

Redaktionen afsluttet: 10.07.2015