To priser til den nye campus i Kolding

Den smukke og markante universitetsbygning har vundet Kolding Kommunes Arkitekturpris. Bygningen vandt også kåringen som "Borgernes Favorit"

SDU’s nye campus i Kolding vandt i går Kolding Kommunes Arkitekturpris 2014 i kategorien ’Byggeri til offentligt formål’. Og ifølge Poul Erik Jensen, som er formand for Koldings Plan- og Boligudvalg og for bedømmelsesudvalget, havde det ikke været et svært valg:

- Med det nye universitet har Kolding fået et nyt vartegn, som både nationalt og internationalt vækker opmærksomhed med den spændende facade og form. Det er et byggeri i særklasse, som afspejler Koldings designsatsning, signalerer overskud med nytænkning og på alle måder har højt til loftet, sagde han ved gårsdagens reception, som blev holdt netop på Campus Kolding. Her har over 2000 studerende og ansatte siden semesterstart i september haft deres daglige gang.

Borgernes favorit

Prisen blev uddelt i anledning af den landsdækkende Arkitekturens Dag, som bød på endnu mere hæder til den nye bygning. Igen i år har Kolding-borgerne nemlig kunnet stemme på deres egen arkitektur-favorit, og her løb Campus Kolding også med æren med hele 41 % af stemmerne.

Redaktionen afsluttet: 02.10.2014