Ny professor i sundhedsfremme og sundhedssociologi ved SDU

Pernille Tanggaard Andersen er netop udnævnt til professor i sundhedsfremme og sundhedssociologi ved SDU,

Pernille Tanggaard Andersen er uddannet som sociolog fra Aalborg universitet i 1998, erhvervede sin ph.d.- grad på et nationalt forskningsprojekt (GEP) mellem universiteterne i Ålborg og København.

Siden 2005 har hun været ansat ved Forskningsenheden for sundhedsfremme ved SDU Esbjerg; de sidste to år som forskningsleder. Pernille Tanggaard Andersens forskning beskæftigede sig oprindeligt med arbejdsmarkedsforhold, med fokus på forståelser af det faglige fællesskab og hvordan køn, klasse og arbejdsliv bliver praktiseret, fx i det store projekt ”Når køn forhandler løn” (2004).

Pernille Tanggaard Andersen har siden beskæftiget sig med sundhedsområdet, bl.a. problemer knyttet til ulighed i sundhed og betydningen af hverdagsliv og borgerinvolvering for sundhedsfremme og forebyggelse. I tæt samarbejde med boligforeninger, kommuner og Sundhedsstyrelsen har hun bl.a. undersøgt sundhed og sundhedsadfærd i udsatte boligområder (FELIS- projektet 2008- 2018) og har modtaget bevillinger fra både private og offentlige forskningsfonde.

Hun har en omfattende dansk og international publikationsvirksomhed bag sig, og har publiceret i flere lærebøger både indenfor sundheds- og sociologiområdet. Siden 2012 har hun siddet i Forskningsudvalget for Dansk Selskab for Folkesundhed og i det Bibliometriske (BFI) fagudvalg for Folkesundhed (2014->). Hun har været vice-studieleder ved uddannelsen i Folkesundhedsvidenskab (FSV) ved SDU og studieleder (2012-2015) for systemeksporten af bacheloruddannelsen i FSV til det nye kvindeuniversitet i Riyadh (PNU), Saudi Arabien.

Mød forskeren

Pernille Tanggaard Andersen, professor ved Sundhedsfremme ved Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.

Redaktionen afsluttet: 21.03.2018