Nyt center blander politik og psykologi

SDU kommer til at huse et nyt center, som skal forske i, hvordan samspillet mellem psykologiske mekanismer og politisk skabte situationer indvirker på politisk adfærd.

Hvordan reagerer forskellige mennesker, når der sker noget på den politiske scene? Hvorfor reagerer nogen med vrede og afsky, mens andre bliver mere tolerante?

De spørgsmål får forskere ved SDU til at tage nye metoder i brug: Politisk forskning skal tage psykologien i betragtning for at forstå politisk adfærd og individuelle forskelle.

- Det er afgørende, at vi både tager psykologi og politisk skabte situationer alvorligt. Psykologien har fokus på, at mennesker reagerer forskelligt og har forskellige psykologiske behov, men politisk skabte situationer og eliternes kommunikation betyder også noget for, hvordan vi forholder os til en sag. Flygtningestrømme og indsættelsen af grænsevagter er eksempler på situationer, der får mennesker til at reagere meget forskelligt, siger professor Asbjørn Sonne Nørgaard, som står i spidsen for SDU’s Center for Politisk Psykologi.

Centret skal blandt andet beskæftige sig med vælgeres og politikeres personlighedstræk. Personlighed kan f.eks. komme til udtryk ved, at nogle vælgere er mere tilbøjelige end andre til at skifte politisk parti. Og politikere, der godt kan lide at være i centrum, bruger typisk meget af deres arbejdstid på at medvirke i interviews i medierne.

Center for Politisk Psykologi er et tværfagligt samarbejde mellem forskere fra Institut for Psykologi på Sundhedsvidenskab og Institut for Statskundskab på Samfundsvidenskab.

Politikere deltager i åbningsarrangement
Centret, der bliver en del af Institut for Statskundskab, indvies tirsdag den 17. maj 2016. Her deltager Dan Jørgensen (A) og Erling Bonnesen (V) i panelet, når Asbjørn Sonne Nørgaard diskuterer helt nye analyser af politikeres personlighed og lederegenskaber under overskriften ’Folketingsmedlemmernes personlighed: ”tabere” eller ledere?’

Der vil også være oplæg ved førende eksperter på feltet om blandt andet personlighed og politiske holdninger samt følelser og politisk tolerance.

Seminaret ’Only in the dark are all cats grey – Why political science needs psychology to understand political behavior’ foregår kl. 13.00-17.15 på SDU i Odense, lokale 48A ved indgang F.
Alle er velkomne. Tilmelding ej nødvendig.

Welcome: Why do we need a Center for Political Psychology
Center leader Professor Asbjørn Sonne Nørgaard

Keynotes: Biology, Traits and Emotions in political behavior
Genes, environments and social behaviors
Professor Matt McGue, University of Minnesota & SDU
Personality & political attitudes
Professor Colin DeYoung, University of Minnesota
Dispositions, immigration threat and emotions
Professor (wsr) Robert Klemmensen, SDU

Coffee break

Research at the Center for Political Psychology:
Biology, personality and ideology - what are the links?
PhD student Camilla B. Nexøe
Emotions, cognitive ability and political tolerance
Postdoc Stig Hebbestrup Rye Rasmussen
Authoritarianism - early signs, lasting influences
Assistant professor Steven Ludeke

Folketingsmedlemmernes personlighed: "tabere" eller ledere?
(The Personality of Danish Members of Parliament, this session will be in Danish)
Professor Asbjørn Sonne Nørgaard diskuterer nye analyser af politikeres personlighed og lederegenskaber med to medlemmer af Folketinget
Panel: Dan Jørgensen, Socialdemokraterne
Erling Bonnesen, Venstre