International konference

Konference om Amerikas farver

Farver definerer USA, og det udfoldes 22.-24. maj på SDU og Egeskov Slot, når Nordic Association for American Studies holder international jubilæumskonference for et rekordstort antal deltager fra primært USA og de nordiske lande.

Raceproblemer. Demokraternes blå og republikanernes røde farver, der deler landet imellem sig. Olien - det sorte guld, som skaber grå forurening og en grøn modbevægelse. Farver definerer USA, og det udfoldes 22-24. maj på SDU – med en afstikker til Egeskov Slot - når Nordic Association for American Studies holder jubilæumskonference.

Flest deltagere kommer i år fra USA, og arrangør lektor Jørn Brøndal vurderer, at det er temaet omkring de amerikanske farver, som tiltrækker rekordmange både deltagere  og oplægsholdere til organisationens 25. konference.

- Temaet i år giver mange forskellige indfaldsvinkler for forskerne, og det passer meget godt med den retning, som amerikanske studier i USA bevæger sig mod pt. Og så tror jeg simpelthen, at der i forskningsmiljøet i USA er meget stærke holdninger til de ting, der sker i USA i øjeblikket, og der passer konferencens tema bare godt ind, forklarer han.

Taler om race og miljø

Konferencen hovedtalere bliver professor George Lipsitz fra University of California, Santa Barbara - der er meget kendt for sine værker om race og det sorte USA - og professor Scott Slovic, University of Idaho, der på Egeskov Slot vil tale om det grønne Amerika og økokritik. SDU's egen professor David Nye fra Amerikanske Studier taler også på Egeskov under overskriften Colors of the Night.

I løbet af konferencen bliver der desuden over 40 workshops og en række forelæsninger, blandt andet taler Jørn Brøndal om immigration set ud fra de skandinaviske immigranter og deres møde med et multikulturelt samfund, ligesom der er workshop om patriotisk amerikansk musik.

Se mere om konferencen her

Redaktionen afsluttet: 05.05.2017