Priser ved årsfesten 2015

Læs om de tre humanistiske forskere, der fik priser ved årsfesten 30. oktober 2015.

SDU’s Formidlingspris gik til Niels Bjerre-Poulsen, Center for Amerikanske Studier.

”Han har i en årrække udført fremragende forskningsformidling af amerikansk udenrigs- og indenrigspolitik til en bred dansk offentlighed. Det er sket gennem en bred vifte af medier: aviskronikker, artikler i tidsskrifter som f.eks. Ræson, netpublikationer og danske antologier samt ikke mindst interviews i nyhedsudsendelser på forskellige radiokanaler og TV.

Niels Bjerre-Poulsen har i det seneste år desuden udført en særlig formidlingspræsentation. Han udgav således i begyndelsen af marts 2015 den store monografi på Vietnamkrigen, 1945 – En International Historie Gyldendal. Bogen er resultatet af mange års arbejde med Vietnamkrigen og dens rolle i det amerikanske samfund. Bogen er på knap. 600 sider med mange illustrationer. Der er således tale om en kombination af en såkaldt ’coffee table book’ og seriøs formidling af et til tider vanskeligt og indviklet historisk fænomen, som stadigvæk har meget aktuel betydning for den politiske situation i Sydøstasien. Bogen fik ved sin udgivelse overvældende anmeldelser i samtlige landsdækkende aviser fra Jyllands-Posten over Berlingske til Politiken, og forhenværende udenrigsminister, Per Stig Møller, kaldte den et ’storværk’ i Weekendavisen”, lyder det i indstillingen.

Humanioras Undervisningspris gik til Jane Hjarl Petersen, Klassiske Studier. Prisen uddeles efter indstilling fra de studerende, og i indstillingen lød det blandt andet:  ”Jane er en enormt dygtig underviser indenfor de arkæologiske fag på Klassiske Studier. Hun formår at gøre stoffet relevant for de studerende, og hun er inspirerende i sin formidling af det faglige stof. Arkæologien er et praktisk fag, og Jane gør meget ud af at arrangere ture for de studerende, så man får en oplevelse af, at man kan bruge det teoretiske i praksis og komme ud og opleve de ting, som man taler om i undervisningen. Der er ingen støvede bøger og ubrugbar teori i Janes timer, men derimod levende og relevante fortællinger, som inspirerer og engagerer de studerende”.

Æresdoktorgraden 2015 blev engelske Jonathan Phillips, der er professor i korstogshistorie. I indstillingen lyder det:  ”Jonathan Phillips har været aktiv i en periode, hvor religiøs overbevisning for alvor kom tilbage som forklaringsfaktor både i middelalderhistorie og i moderne politisk tænkning. Han har på en helt usædvanlig måde formået at vise, hvordan middelalderhistorien og korstogshistorien er relevant og vigtig for dagens samfund, samtidig med at han gennem nøje kildegranskninger og brede synteser afgørende har præget den seneste generations korstogsforskning internationalt. Han er kendt i en bred offentlighed, og samtidig er han anerkendt af fagfæller som en af de mest betydende korstogsforskere i dag.

Endelig har Jonathan Phillips formået at nå langt ud over det akademiske publikum ved regelmæssigt at optræde i interviews og i serier på især BBC om korstog og andre historiske emner. Her har han bidraget til en bred debat om vigtige aktuelle temaer og brugen af historie til at forstå eller misforstå dem, som fx krig og religion, jihad, civilisationssammenstød”.

Redaktionen afsluttet: 02.11.2015