Pressemeddelelse

SDU: Velkommen til 5648 studerende

Ingeniøruddannelserne tilbyder 968 studiepladser – det er 112 flere end sidste år.

Af Bente Dalgaard, 30-07-2016

Syddansk Universitet kan i år tilbyde 5648 unge en studieplads. Der er tale om en mindre stigning i forhold til sidste år, hvor 5522 fik buddet.

Universitetet udbyder i alt 80 bacheloruddannelser, og selvom nogle har større søgning end andre, forventes der generelt en god fordeling af de nye studerende på uddannelserne.

- De unge har i år søgt bredere, og derfor kan vi også optage bredere. Noget tyder på, at de unge er blevet mere realistiske i deres søgning, så de i højere grad søger mod de uddannelser, hvor de har bedst mulighed for at blive optaget, siger prorektor Bjarne Graabech Sørensen.

Mange af dem har også haft blik for meldingerne fra erhvervsliv og politikere om, hvor der vil mangle højtuddannet arbejdskraft i de kommende år.  SDU kan f.eks. tilbyde plads til det hidtil største antal ingeniørstuderende: 968 – 13,1 procent flere end sidste år.

De tekniske uddannelser tegner sig for den største stigning, mens de samfundsvidenskabelige uddannelser på nuværende tidspunkt står til en tilbagegang på 3,7 procent.

Den særlige SDU-model

Karaktergennemsnittet er ofte det nåleøje, der afgør, hvilken uddannelse ansøgerne kommer ind på. Men SDU har på flere uddannelser vurderet ansøgerne på baggrund af samtaler og tests, hvor også personlige og studierelevante kompetencer, erfaring og motivation tæller med i vurderingen.

-Vi vil gerne sikre det bedste match mellem studerende og uddannelser. Test og samtaler skal sikre, at ansøgerne har evner og vilje til at gennemføre en universitetsuddannelse, og vores erfaring er, at denne optagelsesmodel er med til at mindske frafaldet og øge antallet af studerende, der gennemfører på normeret tid, siger Bjarne Graabech Sørensen.

SDU har i år haft samtaler og/eller test på en række uddannelser. Næste år udvides ordningen, og det forventes, at 7000-8000 ansøgere i foråret deltager i en fælles test, der måler generel studieegnethed.

Stadig ledige pladser

Ikke alle er kommet ind på den uddannelse, de har søgt om, og SDU’s studiechef Annette Lund opfordrer dem til at kigge nærmere på de uddannelser, hvor universitetet stadig har ledige pladser.

- Vi hjælper gerne de unge med at udforske alternative uddannelsesmuligheder. De kan blandt andet deltage i vores vejledningscafé for ansøgere til ledige pladser. Den holdes onsdag den 3. august i Odense, siger Annette Lund. De ledige pladser kan søges nu og frem til 6. august.

Kontakt:

Prorektor Bjarne Graabech Sørensen, mobil 60 11 10 25.

Studiechef Annette Lund, mobil 20 83 68 80.

Redaktionen afsluttet: 29.07.2016