Lysfest for Andersen

6. december fejrer Odense sin mest berømte borger med show foran rådhuset og lyskunst i Eventyrhaven

Af Bente Dalgaard, bda@sdu.dk

6. december er det 150 år siden, at Odense udnævnte sit mest berømte bysbarn til æresborger. Fejringen skete på byens rådhus, og den dengang 62-årige Andersen kunne fra festsalens vinduer skue ud over en overfyldt rådhusplads, hvor byens borgere havde samlet sig for at hylde ham med fakler og faner.

Og nu er der lejlighed til at fejre H.C. Andersen og æresborgerskabet igen. Odense By og Syddansk Universitet har i fællesskab forberedt en fejring, som markerer forfatterens betydning både for verden og for Odense.

SDU har inviteret førende HCA-forskere fra Asien, USA og Europa til en tre dages konference, hvor de vil udveksle viden om H.C. Andersen – med fællesskaber som det gennemgående tema

Og Odense By indbyder sine borgere og gæster til lysfest onsdag 6. december kl. 16. Mens mørket sænker sig, får deltagerne mulighed for at opleve showet ”Bolden og toppen” med stomp, kor, musik og dans på Flakhaven foran rådhuset. Der er tale om en fri fortolkning af H.C. Andersens eventyr ”Toppen og bolden”.

Kronprinsen tænder lys

Showet danner optakt til afsløringen af den internationalt anerkendte kunstner Bruce Munroes ”Fields of Light” i Eventyrhaven. Kronprins Frederik, der deltager i fejringen, tænder for installationen, der består af tusindvis af lys, kl. 16.55.

Munroes store lysværk fortolker Andersens poetiske univers og trækker tråde tilbage til fakkeltoget i 1867.

Desuden holder H.C. Andersen Julemarkedet i Odenses historiske bydel særåbent fra kl. 15 - 20. Her vil man kunne besøge salgsboder, opleve musik og gøgl, ligesom det vil være muligt at besøge en ægte spåkone. Det hele sluttes af med et julefyrværkeri kl. 19.45.

Alle er velkomne til at møde op og være med til at fejre 150-året for H.C. Andersens æresborgerskab. Også konferencen på SDU vil være åben for interesserede. Der er gratis tilmelding på Folkeuniversitets hjemmeside.

Foto: Bruce Monroe

Deltag i fejringen