Studerende vinder tid på supercomputer

I SDU Supercomputer Challenge arbejder studerende med komplekse problemer, som virksomheder ikke selv har kunnet løse

Af Bente Dalgaard, bda@sdu.dk, 25-08-2017

Abacus 2.0 er en af Danmarks hurtigste computere, og det er langt fra alle, der kan få køretid på SDU’s supercomputer.

Men syv hold SDU-studerende har vundet timer til en samlet værdi af ca. 1 million kroner, og dem skal de udnytte her i efteråret, hvor konkurrencen SDU Supercomputer Challenge 2017 går ind i sidste og afgørende fase.

Holdene har siden marts arbejdet sammen med virksomheder om at løse komplekse problemer, som virksomhederne ikke selv har kunnet løse.

- En del af  konkurrencens formål er at skabe værdi for erhvervslivet og bygge bro mellem studerende og virksomheder. Det kan vi kun gøre ved at opretholde et højt niveau, så de studerende kan se, at arbejdsindsatsen som regel også hænger sammen med, om man opnår det ønskede resultat - i dette tilfælde køretid på Abacus 2.0, siger professor Claudio Pica.

Han er centerleder for SDU eScience Center, som arrangerer konkurrencen sammen med Institut for Matematik og Datalogi.

Peter Grønbæk Andersen og Halldor Thor Logason får her i efteråret chancen for at bruge supercomputeren Abacus 2.0 til at løse en kompliceret opgave for deres samarbejdspartner IntelligentBanker.dk. Foto; Michael Yde Katballe

Adgang til finalen

Studiekammeraterne Peter Grønbæk Andersen, Halldor Thor Logason og Jens Hjorth Schwee udgør et af de syv hold, og trioen har  brugt det meste af deres sommerferie på en opgave for IntelligentBanker.dk, som gerne vil have optimeret firmaets digitale markedsføring.

-Vi læser softwareteknologi, og for os er det bare en fed ting at få lov at programmere til en supercomputer, så derfor er vi med, sagde Halldor Thor Logason efter semifinalen den 24. august, hvor holdet fik 8.000 note-hours på Abacus og adgang til finalen den 15. november.

Peter Bækgaard Madsen, projektleder for SDU Supercomputer Challenge, fortæller, at konkurrencen retter sig mod alle studerende - også dem, der ikke har erfaring i at programmere.

Samarbejde på tværs

Alle hold får stillet en studenterprogrammør til rådighed, og derfor er også studerende fra Samfundsvidenskab og Humaniora med i konkurrencen.

- Fagområderne anskuer problemer på hver deres måde, og det udfordrende i et tværfagligt samarbejde er, at man tvinges ud af sin vanetænkning. Men netop den kombination kan skabe en væsentlig bedre løsninger, siger han.

Det er kun anden gang, at der afholdes supercomputer-konkurrence blandt studerende - og arrangørerne er netop gået i gang med  at søge midler til en tredje udgave næste år.

-Et af de tidligere vinderhold er ved at etablere sig som virksomhed. Holdet samarbejdede med et trafikselskab om et program til at styre offentlige udbud, og vi fik for få dage siden at vide, at de har fået en opgave for et andet trafikselskab, siger Peter Bækgaard Madsen.

SDU eScience Center

Redaktionen afsluttet: 25.08.2017