Designvirksomheder sætter sig selv i scene

Den ene trækker på det nynordiske køkken, den anden på Arne Jacobsen. Både Kähler og Georg Jensen Damask har genopfundet sig selv som hæderkronede varemærker

Af Morten Lund, teampresse@sdu.dk

Det vakte opsigt, da tv-vært Ane Cortzen i starten af året meddelte, at hun forlod værtsrollen på DR til fordel for en nyoprettet stilling som kulturchef hos Kählers restauranter.

I hvert fald hos Anders V. Munch, der er professor på Institut for Design og Kommunikation på SDU.

For ham var det endnu et bevis på, at designvirksomheder som Kähler og Georg Jensen Damask er trådt ud af keramikværkstedet og væveriet og ind på en meget bredere scene.

Skift i designkulturen

-Særligt fra 1990’erne og frem har vi oplevet et skift til en ny designkultur. I dag hænger betydningen af designprodukter så meget sammen med branding og livsstil, at design og materialer skal kunne sig gøre sig godt på PR-fotos og i medierne.

Det siger, siger Anders V. Munch, som er medforfatter på bogen Designkulturanalyser fra 2015.

Via en række cases belyser bogen, hvordan danske designvirksomheder i stigende grad kobler sig på en bredere historiefortælling om dansk kultur, der snarere skrives i medierne og på sociale medier som Instagram og Pinterest end i værkstedet.

Kähler er også et oplevelsesunivers

Bare tag Kähler. Kähler blev grundlagt i Næstved i 1800-tallet som et værksted, der producerede keramiske kakkelovne.

Omkring år 1900 var virksomheden et internationalt anerkendt keramikværksted, men fra 1974 og frem, hvor Kähler-familien afhændede fabrikken til Næstved Kommune, levede virksomheden en noget tumultarisk tilværelse og gik faktisk konkurs i 2008.

Det Kähler, der blev reintroduceret som brand i 2009, er i dag i lige så høj grad et oplevelsesunivers som et keramikværksted.

Restauranter kobler sig på brand

Alle kender nok Kähler-vasen, men der er også Kähler-restauranter i både Aarhus og Tivoli.

Restauranterne forsøger at koble Kähler-brandet op på den nynordiske madbølge samtidig med, at Kähler i Tivoli er proppet med danske designikoner.

Det er eksempelvis Arne Jacobsens Syveren, Y-stolen af Hans J. Wegner og Koglen af Poul Henningsen.

Et nyt Georg Jensen

Georg Jensen Damask er en anden af de virksomheder, som Anders V. Munch og hans kolleger har undersøgt.

Helt op til 1990’erne havde Georg Jensen Damask damer ansat til at tage ud i borgerskabets fine hjem og tage mål til virksomhedens duge. Virksomheden havde høj status, men i en snæver kreds.

-Tyve år senere har Georg Jensen Damask – ligeledes med nye ejere - genopfundet sig selv i en langt mere mainstream designkultur ved at benytte kendte designere og lade sine duge optræde i sammenhænge med kendte designikoner, fortæller Anders V. Munch.

Kvalitetsoplevelsen har ændret sig

Fælles for Kählers og Georg Jensen Damask succes er ifølge Anders V. Munch, at de i stedet for at leve op til dogmet om modernitet kigger tilbage i tiden.

- Dér, hvor design og branding er tænkt allerbedst sammen, kan de to begreber fremkalde nye oplevelser af form og materialekvalitet, siger Anders W. Munch og tilføjer:

-Der er uden tvivl en kvalitetssans, der går tabt ved, at dansk design stort set ikke længere produceres i Danmark, men vi har søgt at fokusere på, hvilke nye betydninger og erfaringer, der opstår i en mere mediebåret designkultur.

Mød forskeren

Dr.phil. Anders V. Munch er professor i designkultur på Institut for Design og Kommunikation ved SDU. Han forsker især i designhistorie og teori. Samen med Niels Peter Skou og Toke Riis Ebbesen har han redigeret bogen Designkulturanalyser fra 2015.

Redaktionen afsluttet: 17.06.2016