Digital læsning skal på skoleskemaet

Det er en myte, at børn er digitalt indfødte. De skal undervises i at læse og forstå tekster på en skærm og på nettet, mener lektor og forfatter Jens Jørgen Hansen

Af Kathrine Højte Lynggaard, kaly@sdu.dk, 11.02. 2016

Den gamle lærebog, som mange voksne husker fra folkeskolen, er på mange skoler erstattet af digitale portaler, hvor eleverne nu finder og løser opgaver online.

Men de digitale tekstuniverser udfordrer eleverne på flere punkter. For eksempel kan det være svært for dem at bevare overblikket, da der ikke er en naturlig begyndelse, midte og slutning som i en lærebog.

Teksterne har heller ikke altid en tydelig afsender, og det gør det svært for eleverne at gennemskue, om informationerne er troværdige. Det fortæller Jens Jørgen Hansen, Institut for Design og Kommunikation.

Konkrete værktøjer låser tekster op

- Der er elementer ved digitale tekster, som gør, at børn og unge har svært ved at afkode dem. Derfor skal de undervises i, hvordan man åbner teksterne. Det er naivt at tro, at børn er digitalt indfødte og nærmest af sig selv lærer at forstå teksterne, siger han.
Jens Jørgen Hansen forsker i, hvordan børn og unge læser på digitale medier som computer og tablet. Som led i sin forskning har han samlet en række værktøjer, der kan lære eleverne at begå sig digitalt.

Et af værktøjerne kaldes KNASTER. Hvert bogstav i ”K-N-A-S-T-E-R” dækker over et ord, der kan hjælpe eleverne med at låse teksten op. For eksempel står ”K” for kommunikationssituation og ”N” for navigation.

Elever skal lære kildekritik

Jens Jørgen Hansen forklarer:

- Når de sidder med en digital tekst om slaveriets historie, starter de ved ”K’et,” som betyder, at eleverne skal kigge på, hvem der kommunikerer tekstens budskab. Det lærer dem at være kildekritiske i forhold til tekster på nettet, siger han og fortsætter:

- ”N” betyder, at de skal skabe sig et overblik over tekstens elementer som for eksempel overskrift, faktabokse og links. Og sådan låser de teksten op bogstav for bogstav.

Lektor Jens Jørgen Hansen mener, det er en myte, at børn er digitale indfødte. Foto: Michael Yde Katballe

Udviklingen giver nye muligheder

De nye digitale platforme skaber ikke kun udfordringer for eleverne. De giver også nye muligheder for læring, og udviklingen er derfor positiv på flere punkter, mener Jens Jørgen Hansen.

- Der er mulighed for at understøtte forståelsen af en tekst med video, lydklip og grafik. I en digital tekst er der også mulighed for at lave søgninger, hvis der er et ord, man ikke forstår, siger han.
Jens Jørgen Hansen har sammen med Dorthe Carlsen fra University College Syd skrevet bogen ”Digital læsedidaktik,” der indeholder vejledninger til, hvordan folkeskolelærere kan undervise i digitale læsestrategier.

Se videoen om digital læsning

Afspil på YouTube

Redaktionen afsluttet: 10.02.2016