SDU’s nye kollegium blev indviet

De første beboere er flyttet ind på Campus Kollegiet, der i dag blev indviet officielt.– Et stort ønske er gået i opfyldelse, lød det blandt andet fra rektor

I tirsdags overtog de første 84 danske og internationale studerende nøglerne til deres nye bolig på Campus Kollegiet – det nye kollegium i skovbrynet ved SDU i Odense.

Flyttekasserne var knap nok ryddet af vejen, da der i dag blev holdt officiel indvielse af kollegiet.

Kollegiet er da heller ikke helt færdigt endnu, men når bygherre, arkitekter og håndværker har gjort deres, er det op til de studerende at gøre kollegiet til et egentligt hjem

At bo godt er ingen selvfølge

Det påpegede Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla – bestyrelsesformand i A.P. Møller Fonden, der har skænket kollegiet til SDU –  i sin tale ved indvielsen.

– At bo godt er ingen selvfølge, men det er vigtigt. ”My home is my castle”, som min far skulle have sagt, indledte Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla med henvisning til sin far Mærsk Mc-Kinney Møller.

Med Campus Kollegiet har A.P. Møller Fonden og arkitektfirmaet C.F. Møller netop forsøgt at skabe et ”castle” til de studerende, hvor de kan få uforglemmelige minder, som de kan se tilbage på, fortalte bestyrelsesformanden.

Tre 15-etagers tårne

Kollegiet, der består af tre tætforbundne 15-etagers tårne, rummer i alt 250 studieboliger, der er indrettet med moderne kvalitetsdesign, eget wc/bad og egen altan med udsigt over Odense by, skov og universitetet.

Kollegianerne får derudover adgang til en række fællesarealer som fælleskøkken, opholdsrum og udendørsarealer med eksempelvis basketbane.

Til gavn for byudviklingen

Fra Syddansk Universitets side lød der ved indvielsen en stor tak til A.P. Møller Fonden og dens bestyrelse for gaven.

– Der skal ikke være nogen tvivl om, at det er et stort ønske, som i dag er gået i opfyldelse for SDU. Vi har længe drømt om at kunne tilbyde vores studerende et kollegium på vores campus, sagde rektor Henrik Dam blandt andet i sin tale.

Kollegiet vil ikke blot gavne de studerende, men også den byudvikling, der er i gang omkring universitetet med Cortex Park, Forskerparken, Nyt OUH samt en letbane, der skal binde området sammen med bymidten, påpegede rektoren.

Huset binder verden sammen

Det var også et emne, som borgmester i Odense Kommune Anker Boye var inde på i sin tale:

– Campus Kollegiet bliver det hus, der binder verden sammen og er med til at skabe den viden, vi skal leve af i fremtiden, sagde han.

Efter talerne var der rundvisning og reception for projektledere, entreprenører og andre deltagere i byggeriet, mens beboerne på deres etager fik kage, kaffe og sodavand.

I skrivende stund er 203 af de 250 studieboliger udlejet; 109 af dem til danske studerende og de resterende til internationale studerende fra så forskellige lande som Tyskland og Japan. I alt bliver der plads til cirka 200 danske og 100 internationale studerende.

Om kollegiet

Størrelse: 15.000 m2. Byggeriet består af 15 etager, hvoraf 12 er til beboelse, og er ca. 50 meter højt.

Boliger: 250 studenterboliger, heraf 180 etværelsesboliger, 35 toværelsesboliger og 35 handicapvenlige boliger. Derudover to forskerlejligheder og en pedelbolig.

Bygherre: Fonden Universitetskollegiet i Odense (stiftet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal).
Arkitektfirma: C. F. Møller.

Læs mere om kollegiet
Redaktionen afsluttet: 04.09.2015