Danfoss Center of Global Business nedlægges

Samarbejdet mellem Bitten og Mads Clausens Fond, Danfoss og SDU fortsætter

Bitten og Mads Clausens Fond og SDU har i enighed besluttet at nedlægge Danfoss Center of Global Business, fordi det ikke har indfriet forventningerne. Centrets medarbejdere vil fremover være knyttet til Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.

Danfoss Center of Global Business, der åbnede for knap to år siden på SDU i Sønderborg, var tænkt som en dynamo for samarbejdet mellem universiteter og såvel danske som internationale erhvervsvirksomheder inden for industrien. Målet var at løfte grænseregionens samlede viden om global handel.

De konkrete resultater af centrets arbejde har især været møder, workshops om global handel og kortvarige opgaver, som har været til gavn for både de deltagende virksomheder og SDU. Men det er ikke lykkedes centret at finde og drive længerevarende projekter, der involverer både danske og tyske virksomheder samt internationale universiteter.

- Vi må desværre konstatere, at de målbare resultater af centrets arbejde ikke står mål med de midler, som både Bitten og Mads Clausens Fonden og SDU bidrager med. Derfor opløser vi centret og starter en ny proces, hvor vi sammen med fonden, Danfoss og Sønderborg Kommune vil finde nye veje for et virksomhedsnært samarbejde mellem universitet og erhvervsliv, siger dekan Nikolaj Malchow-Møller fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Kvalitet, relevans og bæredygtighed

Han understreger, at det er et fokusområde for universitetet at uddanne vidensmedarbejdere, som kan være med til at styrke regionens virksomheder og deres internationale aktiviteter.

- Derfor er det helt afgørende, at vi i Sønderborg kan udbyde uddannelser og drive forskning, som har kvalitet, relevans og bæredygtighed i forhold til det samfund, som universitetet er en del af, siger Nikolaj Malchow-Møller.

Bitten og Mads Clausen Fonden har ydet en million kroner om året til Danfoss Center of Global Business. Fonden vil fortsat og fremadrettet støtte initiativer eller konkrete enkeltprojekter, som skaber ny viden til virksomheder og tager afsæt i et tæt samarbejde med SDU i Sønderborg.

Redaktionen afsluttet: 12.10.2015