Studerende tænker kreativt for virksomheder

En række lokale og regionale virksomheder deltager i denne uge i Camp GetCloser på Syddansk Universitet i Kolding, hvor over 1000 studerende vil hjælpe dem med at skabe bæredygtige og innovative løsninger.

Hvordan kan Kolding Havn laste skibe mere bæredygtigt? Hvordan kan tænketanken Sustainia udbrede viden om bæredygtige løsninger? Og hvordan kan dagligvarekæden Lidl arbejde med bæredygtighed?

Det er nogle af de problemstillinger, som de over 1000 studerende på Syddansk Universitet i Kolding skal arbejde med i denne uge, når Camp GetCloser løber af stablen. Campen, der afholdes for andet år i træk på SDU Kolding, har til formål at bringe studerende og erhvervsliv tættere sammen.

I år deltager i alt 10 lokale og regionale virksomheder i campen, der har temaet ”Bæredygtighed – design og entreprenørskab”. Med sig har virksomhederne en række problemstillinger, som de studerende i løbet af ugen skal udarbejde konkrete løsnings- og handlingsforslag til.

Kontakt til fremtidige medarbejdere

En af de deltagende virksomheder er den internationale dagligvarekæde Lidl, og her ser HR-chef Michael Ottesen frem til samarbejdet med de studerende.

Campen giver nemlig ikke kun adgang til ny viden, men også potentielle medarbejdere:

– Bæredygtighed er et vigtigt fokusområde for os, og vi ser Camp GetCloser som en gylden mulighed for at få nye, spændende input til vores arbejde på området. Vores deltagelse giver os ligeledes mulighed for at komme i dialog med nogle talentfulde studerende, som potentielt kunne være fremtidige medarbejdere hos os, siger Michael Ottesen.

Studerende Pia Christensen læser en kandidatuddannelse i designstudier. Hun er spændt på at se, hvordan hun kan bruge sin uddannelse i praksis, og hun skal sammen med sin gruppe lave et marketingprojekt for virksomheden Iso Paint Nordic. Projektet handler om bæredygtig tagmaling.

- Jeg glæder mig til at arbejde på tværs af studier og årgange. Vi er netop blevet fordelt i grupperne, og det bliver sjovt at se, hvad vi kan finde ud af sammen, siger hun.

Campen slutter fredag, hvor de studerende præsenterer deres idéer for virksomhederne, der efterfølgende vil kåre en vinder.

Foto: De studerende blev samlet i arbejdsgrupper mandag formiddag.

Redaktionen afsluttet: 26.10.2015