Topatlet låner SDU's idrætsanlæg til OL-træning

Den danske sprinter og mellemdistanceløber Andreas Bube har udført en løbetest på SDU's atletikbane i forberedelserne mod OL i Rio. Se alle billederne

Den danske sprinter og mellemdistanceløber Andreas Bube træner for at blive klar til OL i Rio næste år. I sidste uge udførte han en løbetest på SDU's idrætsanlæg, som netop er kåret til verdens bedste.

Sportsfysiolog og testmedarbejder Lars Johansen fra Team Danmarks test lab på Institut for Idræt og Biomekanik var med til at teste Andreas Bube. Han forklarer, at 800 meter løb er meget krævende træningsmæssigt, fordi kroppens forskellige energisystemer skal bidrage maksimalt for at opnå en tid i verdensklasse.

Andreas Bube løb fire intervaller. Under løbet blev iltoptagelse og løbehastighed målt med Team Danmarks nye K5-udstyr. Mellem hvert interval blev koncentration af mælkesyre målt.

Resultaterne fra løbetesten får betydning for, hvordan Andreas Bube skal træne til OL i Rio.

- Testen på SDU lettede vores arbejde med K5-udstyret. Vi har vores Team Danmark-test lab her og nyder godt af et fint samarbejde med Institut for Idræt og Biomekanik. Det betyder blandt andet, at vi kan validere og kvalitetssikre nyt udstyr før brug, forklarer Lars Johansen.

- Vi leder efter meget små træningsinducerede forandringer, og derfor skal vi være knivskarpe på målingerne. Både Andreas, de andre løbere og de tilstedeværende trænere var imponerede af stadion og kunne se mange spændende og udfordrende træningsmuligheder – herunder korte bakkeløb og modsat løb med ”overfart”.

Se alle billeder fra Andreas Bubes løbetest på idrætsanlægget.

Redaktionen afsluttet: 06.11.2015