Verdenskendt politolog forelæser på SDU

Robert O. Keohane, der er en af de mest fremtrædende akademikere på den globale politiske scene, taler fredag om fremtidsperspektiverne for amerikansk lederskab og globalt samarbejde i en tid, hvor USA ikke længere er ene om at være supermagt.

Er de vestlige institutioner attraktive og stærke nok til, at de kan sikre fremtidigt samarbejde uden en amerikansk supermagt? Skal vi vænne os til en verden præget af mere krig og konflikt – og hvis ikke, hvilken orden får vi så?

Det sætter den amerikanske professor Robert O. Keohane fokus på i en offentlig forelæsning på SDU i Odense fredag den 13. marts.

Robert O. Keohane blev op gennem 80’erne og 90’erne verdenskendt for sine bøger om internationale organisationers rolle i det globale politiske system. Værkerne beskrev, hvordan institutionerne, som blev bygget op under amerikansk lederskab, kunne gøre det muligt og logisk for lande at samarbejde og skrinlægge deres naturlige tendenser til at udnytte og bekrige hinanden.

En ny verdenssituation

Verden står i dag i en situation, hvor Robert O. Keohanes tanker er yderst relevante at zoome ind på. USA’s magtposition er i nedgang, og de såkaldte BRIKS-lande (Brasilien, Rusland, Indien, Kina og Sydafrika) har fået en stigende betydning på den internationale scene. Med Kina i spidsen bliver der lanceret en ny verdensbank, som skal være et alternativ til Vestens Internationale Valutafond.

Samtidig er der en øget militæroptrapning i Østasien og et Rusland, der har intensiveret sin anti-vestlige retorik og står stejlt i den igangværende Ukraine-krise.

Efter Robert O. Keohanes forelæsning er der workshops med professor Sten Rynning ved Center for War Studies, lektor Casper Sylvest ved Institut for Historie, begge fra SDU, samt Jean Monnet professor Bertel Heurlin fra Københavns Universitet.

Alle er velkomne

Arrangementet, der er arrangeret af studenterforeningen IntRpol og Institut for Statskundskab, foregår i U45 kl. 10-15.15.
Tilmelding er ikke nødvendig, og alle er velkomne. Der er 450 pladser.

Læs mere om arrangementet her

Redaktionen afsluttet: 09.03.2015