Rejsegilde midt i den fynske natur

Der var brunsviger, pølser og smuk natur til gæsterne ved rejsegildet på den nye forsknings- og feltstation i Svanninge Bjerge på Sydfyn

Der blev i går holdt rejsegilde på universitetets nye forsknings- og feltstation i Svanninge Bjerge på Sydfyn.
Stationen bygges og ejes af Bikubenfonden, der udlejer den til SDU. Det er bl.a. planen, at universitetets ca. 350 biologistuderende skal bruge stedet til feltkurser, og forskere skal have mulighed for at gennemføre forskellige forskningsprojekter.

- De studerende får en enestående chance for at følge, hvordan et kulturlandskab gradvist vender tilbage til naturen - og hvordan det påvirker dyrene og planterne, sagde universitetsdirektør Karen Heebøll i sin tale og hentydede til den store naturgenopretningsplan, som Bikubenfonden har sat i værk sideløbende med byggeriet.

Her findes alle mulige slags natur

Svanninge Bjerge blev dannet under den sidste istid for over 10.000 år siden og rummer et væld af natur- og kulturhistoriske spor. En meget varieret jordbund, bakker, vådområder og en udsat position for vinden har givet flora og fauna helt særlige betingelser.
Store dele af området har tidligere været opdyrket, og ideen med naturudviklingsplanen er at sikre områdets biologiske diversitet og synliggøre dets unikke kvaliteter.

- Svanninge Bjerge et sandt laboratorium, der repræsenterer hele Danmarks vegetations- og skovhistorie - fra istidens sparsomme vækster til moderne skovbrug, sagde Karen Heebøll.

Den kommende forsknings- og feltstation er ikke forbeholdt forskere og studerende. Bygningen kommer til at rumme bl.a. auditorium, spisesal og op til 36 sengepladser, så stedet egner sig også til seminarer, workshops og lignende for universitetets øvrige medarbejdere.

Redaktionen afsluttet: 09.06.2015