Ph.d.-afslutning: En tur ud i rummet

Der var stjernestøv og valgtema, da Syddansk Universitet torsdag fejrede årets ph.d.-kandidater

- En lille promille af det støv, I har liggende derhjemme, stammer fra det ydre rum. Måske vil den viden få jer til at synes, at den næste hovedrengøring er lidt mere spændende.

Sådan indledte Anja C. Andersen (foto) sin festforelæsning, da Syddansk Universitet i dag, torsdag, holdt afslutning for årets ph.d.-kandidater.

Anja C. Andersen er astronom og lektor ved Københavns Universitet.

Veloplagt festforelæsning

I en uhyre veloplagt lille forelæsning tog hun tilhørerne med ud på en rumrejse.

Temaet var stjernestøv, og Anja C. Andersen fortalte blandt andet, at mælkevejens centrum ville lyse en milliard gange mere, hvis der ikke var kosmisk støv.

Undervejs viste hun satellit-fotos fra rummet. Se Anja C. Andersen i et tidligere foredrag om stjernestøv

Festtale om valg

Inden festforelæsningen havde rektor Henrik Dam holdt tale for årets ph.d.-kandidater

På dagen, hvor der er folketingsvalg, causerede han over de mange valg, vi dagligt bliver mødt af.

- I har stået over for mange valg de seneste år. Og da I stod foran bedømmelsesudvalget, hvad blev så konsekvenserne af jeres valg og måske ikke mindst jeres fravalg, spurgte Henrik Dam de nybagte ph.d.-kandidater.

Kryds ved universitetspartiet

- Hvor ender I? Ja, tre gange har I i hvert fald sat kryds ved universitetspartiet – først da I valgte en bachelor, så da I gik videre til kandidaten, og til sidst da I satte kryds ved en ph.d., fortsatte Henrik Dam.

- Sætter I kryds her for fjerde gang og fortsætter jeres forskningskarriere, eller vælger I at træde uden for universitetsverdenen og sætte jeres viden spil i erhvervslivet eller andre organisationer?

I alt er 207 ph.d.-kandidater på Syddansk Universitet blevet færdige inden for det seneste år. Læs mere om ph.d.-uddannelsen

Foto: Michael Katballe

Redaktionen afsluttet: 18.06.2015