Nu fortælles historien bag gangnavnene på Campus Odense

Gydehutten, Stenten, Vangene og Knoldene. En studiegruppe har klarlagt betydningen af de pudsige stednavne på SDU

Nu kan gæster, studerende og ansatte på Syddansk Universitet få en historisk forklaring på, hvad de særprægede stednavne på Campus Odenses mange gange og centergader dækker over.

Det skyldes, at en gruppe af universitetets historiestuderende har gravet i en række kulturhistoriske kilder for at spore betydningen af navne som Vangene, Stenten og Lysningen.

- Vi har følt, at der var et behov for at fortælle historien bag de enkelte navne. Der færdes dagligt mange tusinde mennesker på Campus Odense, som støder på de pågældende gangnavne, fortæller Per Grau Møller. Han er lektor i historie og har stået bag studiegruppen.

Montre fortæller historien

Derfor hænger der nu en montre på den gang, der hedder Gydehutten, og som er hovedstrøget på Campus Odense.

Ud over en forklaring på de forskellige navne indeholder montren også en kopi af det kort, som de historiestuderende bygger en stor del af deres dokumentation på.

Kortet, som er fra 1787, indeholder en optegning af de marker og markveje, hvor Campus Odense i dag er opført.

Valget af Gydehutten kan diskuteres

Af kortet fremgår det blandt andet, at ordet Gydehutten er sammensat af to ord, der henholdsvis betyder en indhegnet vej og et lille stykke jord.

- Og så kan man jo diskutere, om netop det navn ikke var et forkert valg, eftersom Gydehutten er den længste gang på Campus, siger Per Grau Møller.

Faktisk er hovedfærdselsåren på Campus Odense mere end 500 meter lang og har en afmærket vognbane, som servicepersonalet på SDU kan køre på med deres elektriske vogne.

Billedtekst: Montren, som her beses af to studerende, hænger i Gydehuttens vestlige ende i retning mod Campustorvet.

Redaktionen afsluttet: 15.07.2015