Ansøgningsfrist: Nedtælling til på søndag

Selv om muligheden for at søge en studieplads først udløber på søndag, tegner der sig allerede et mønster

Flere unge ser ud til at ville uddanne sig til civilingeniør i robotteknologi. Antallet, som vil læse datalogi, stiger også. Desuden er det fortsat populært at uddanne sig til læge eller psykolog.

Sådan ser det foreløbige billede ud to døgn før, at der er ansøgningsfrist til bacheloruddannelserne på SDU.

- Dermed fortsætter tendensen tilsyneladende, hvor unge i stigende grad vælger tekniske, natur- og sundhedsvidenskabelige uddannelser, siger Morten Hansen. Han er studiechef ved Syddansk Universitet.

Morten Hansen understreger dog, at der fortsat kan ske forskydninger frem til søndag klokken 12.00, hvor det er sidste chance for at søge en studieplads.

SDU står til fremgang

- Men generelt står Syddansk Universitet til en lille fremgang på vores 1. prioriteter. Fredag morgen havde vi registeret 5600 ansøgere, der har SDU som deres foretrukne universitet. Det svarer til en stigning på to procent i forhold til sidste år, fortæller Morten Hansen og tilføjer:

- Det er meget tilfredsstillende, at vi fastholder den flotte søgning af 1. prioriteter.

De foreløbige tal viser også, at Humaniora ser ud til at klare sig nogenlunde som sidste år, hvis man tager højde for dimensioneringen, som medførte, at nye studerende ikke længere kan læse arabiske studier.

De samfundsvidenskabelige uddannelser kan forvente en lille tilbagegang. Men de erhvervsøkonomiske uddannelser, som har haft fremgang i flere år, ser ud til at holde skansen.

Campusbyerne klarer sig forskelligt

Campus Odense tegner sig for den største fremgang, men Kolding kan også forvente flere ansøgere. Esbjerg står til en lille tilbagegang, og det skyldes især, at færre har søgt ind på Sociologi og kulturanalyse.

Og selv om Sønderborg samlet set ikke skal regne med flere ansøgere, ser der ud til at blive flere ingeniørstuderende. Til gengæld er der ikke så mange, der vil læse European Studies. I Slagelse kan der også blive tale om færre ansøgere.

I alt havde SDU modtaget mere end 15.000 ansøgninger fredag morgen.

- Men det vigtigste for universitetet er ikke bare at øge væksten. I stedet har vi fokus på, at vi udbyder de rigtige uddannelser, og at vi optager de bedst egnede ansøgere. Derfor arbejder vi ihærdigt på at udvikle et mere fintmasket optagelsessystem, hvor vi blandt andet tester vores ansøgere. Det nye system vil allerede slå igennem om to år siger Morten Hansen.

Søg senest 5. juli

Redaktionen afsluttet: 03.07.2015