Anders Fogh debatterer NATO på SDU

SDU får besøg af Anders Fogh Rasmussen, forhenværende NATO-generalsekretær og dansk statsminister, som giver sin vurdering af NATO’s betydning i en brydningstid

Har NATO styrke og sammenhængskraft til at være relevant i håndteringen af Rusland, Islamisk Stat og Afghanistan? Det vil Anders Fogh Rasmussen svare på, når han besøger SDU den 3. december for at holde en offentlig forelæsning i SDU’s største auditorium. Alle pladser blev revet væk i løbet af få timer.

NATO må nytænkes

I en tid, hvor vi blandt andet oplever trusler fra Islamisk Stat, terrorisme og store flygtningestrømme, er diskussionen om NATO’s relevans vigtigere end nogensinde, vurderer Sten Rynning, professor og leder af Center for War Studies ved SDU.

- NATO har vist sig at være relevant i Afghanistan, hvor udfordringen var krisestyring i et land langt væk. NATO har været til stede i Afghanistan i 11 år – og er der stadig. Men efter den territoriale konflikt mellem Rusland og Ukraine og terrortrusler fra Islamisk Stat, er spørgsmålet, om NATO igen kan omstille sig og finde fokus, siger han.

- NATO er en kolossal ressource, men også svær at mobilisere, så med Ruslands de facto invasion af Ukraine og terrorismen, som næres af konflikter i Mellemøsten og Nordafrika, er der behov for, at NATO nytænker sin evne til at engagere meget forskellige trusler tæt på Europa, lyder det fra Sten Rynning. Det er ikke nogen let opgave for europæerne, ifølge SDU-professoren. Vi må acceptere, at Rusland ikke bliver som os, og at vi skal forsvare og opretholde en grænse i Europa, som adskiller vestlig og russisk indflydelsessfærer. Denne form for magtbalance kan bringe stabilitet, men kan også være svær at sluge politisk. Og så må vi i forhold til terrorisme nytænke samarbejdet mellem NATO, EU og de nationale efterretningstjenester. Seminaret med Anders Fogh Ramussen foregår torsdag den 3. december kl. 10.30-12.00 på SDU i auditorium U45.

Det er arrangeret af SDU’s Center for War Studies i samarbejde med Chatham House i London, the Polish Institute of International Affairs i Warszawa, Institut for Forsvarsstudier i Oslo, Center for Strategic and International Studies i Washington samt Stiftung Wissenschaft und Politik i Berlin.
Det offentlige seminar indgår i en møderække, som institutionerne arrangerer i optakt til NATO’s topmøde i Warszawa i juli 2016.

Redaktionen afsluttet: 03.12.2015