Overraskende bakteriefund

Forskere på Klinisk Institut har fundet en helt ny bakterieart hos en mand med blodforgiftning i Odense. Den nærmeste slægtning til bakterien lever i mave-tarm-kanalen hos afrikanske termitter

Ulrik Stenz Justesen, klinisk lektor ved Klinisk Institut og overlæge på Klinisk Mikrobiologisk Afdeling på OUH, modtager ofte prøver fra særligt syge patienter til analyse i laboratoriet.

En dag får han og hans kolleger tilsendt en prøve fra en patient, der er indlagt med blodforgiftning. I blodprøven finder de en bakterie, de ikke kan genkende.

- Det er meget mærkeligt at finde denne bakterie, som er beskrevet helt andre steder, og pludselig dukker den op hos en patient i Odense. Det er lidt ligesom at støde på Loch Ness-uhyret, fortæller Ulrik Stenz Justesen.

Slægtning hos termitter i Congo

- Vi kørte en række omfattende DNA-analyser for at blive klogere på, hvad det egentlig var, vi havde med at gøre. Til vores store overraskelse fandt vi ud af, at bakteriens nærmeste slægtning er en bakterie, der er fundet i mave-tarmkanalen hos termitter i Congos regnskove, siger han.

Trods slægtskabet med termitbakterien, mener Ulrik Stenz Justesen ikke, at patienten med bakterien har fået den fra dyreriget. Den ukendte bakterie kan meget vel være naturligt forekommende i menneskers maver ligesom tusindvis af andre bakterier, men ved et uheld være kommet over i blodet.

Bakterien hedder Odense til efternavn

Som opdagere af den nye bakterie har Ulrik Stenz Justesen og hans kolleger fået lov at navngive den. Fordi den blev fundet i Odense, hedder den nu Terrisporobacter Othiniensis. Othiniensis er latin for Odense.

Redaktionen afsluttet: 08.04.2015