Hver 5. dansker har smerter i maven – de fleste søger ikke læge

Ny ph.d.-afhandling er den første i en række baseret på Den Danske Symptom Kohorte, som undersøger, hvilke former for ubehag og symptomer, der er mest udbredte hos danskerne, og hvordan de reagerer på dem.

Træthed, utilpashed, ondt i ondt i maven, blod i afføringen? Hvilke symptomer og fornemmelser fra kroppen opfattes som almindeligt ubehag, der går i sig selv igen - og hvilke medfører, at man søger læge?
Det er nogle af de problemstillinger, som Den Danske Symptom Kohorte ser nærmere på for at blive klogere på, hvor udbredt mavesmerter er hos danskerne, og hvordan de forholder sig til dem.

De første resultater er nu tilgængelige i en ph.d.-afhandling, og den viser af symptomer fra mave-tarmkanalen er særdeles hyppige.

- I en undersøgelse af 50.000 voksnes symptom-oplevelser har hver femte dansker haft mavesmerter inden for de seneste fire uger, men kun godt hver fjerde af dem angiver at have søgt læge med mavesmerter, fortæller Sanne Rasmussen fra Forskningsenheden for Almen Praksis på SDU. Hun har i dag forsvaret ph.d.-afhandlingen.

Alarmsymptomer: Kun hver 3. søger læge

Ud over generelle mavesmerter er alarmsymptomer på kræft meget udbredte, men kun hver tredje af de personer, der har oplevet blod i afføringen inden for en fire ugers periode, har talt med deres læge om symptomerne.   Tallene viser, at kvinder ikke søgte læge oftere end mænd med samme symptomer.

- Ved en lang række alvorlige sygdomme, for eksempel kræft, er det afgørende, at patienterne behandles så hurtigt som muligt. I andre situationer vil det være helt fornuftigt, at folk ikke søger læge. Vores studier giver os helt ny viden om sammenhænge mellem sygdom, symptomer og lægebesøg i den voksne danske befolkning, siger praktiserende læge og seniorforsker Dorte Ejg Jarbøl, der leder Den Danske Symptom Kohorte.

Fordøjelsesbesvær, halsbrand og irriteret tyktarm

Sanne Rasmussens forskning viser også, at mange danskere døjer med fordøjelsesbesvær, halsbrand og irriteret tyktarm, og at der er et stort overlap i forekomsten af disse tilstande. En ud af tre oplever mindst to af symptomerne.

- Den høje hyppighed bør give anledning til videre studier af, hvordan man sikrer, at de tilfælde, hvor symptomerne viser sig at være forårsaget af alvorlig sygdom, bliver tidligt diagnosticeret. Samtidig skal det sikres, at man ikke kommer til at skulle undersøge unødvendigt mange, der viser sig ikke at lide af alvorlig sygdom, mener Dorte Ejg Jarbøl.

Den Danske Symptom Kohorte udgår fra Forskningsenheden for Almen Praksis på Syddansk Universitet, og forskningen udføres samarbejde med Center for Forskning i Cancer-diagnostik i praksis på Aarhus Universitet. Region Syddanmark, Novo Nordisk Fonden og Kræftens Bekæmpelse støtter økonomisk.

Redaktionen afsluttet: 17.04.2015