Seminar om mindfulness

Danske forskere arbejder i stigende grad med mindfulness – nu vil de skabe overblik og danne netværk.

Mindfulness er i de senere år eksploderet i popularitet og udbredelse. Der er tale om en metode eller en meditationsform, der kan gøre det muligt at være til stede på en bestemt måde, bevidst og uden at dømme. Det bruges mere eller mindre seriøst hos mange forskellige grupper, f.eks. stressramte, folkeskoleelever og elitesportsudøvere.

Mindfulness er også en del af forskningen på tværs af fagfelter inden for mange områder af især sundhedsvæsenet. Nu samler Syddansk Universitet alle danske forskere og undervisere i mindfulness for at få skabt et overblik over forskningen og for at danne et netværk af professionelle, der interesserer sig for og bruger mindfulness i deres arbejde.

Seminaret, der indeholder emner som definition, måling og diskussion af mindfulness, finder sted på Lab for leg og innovation på Syddansk Universitet på torsdag. Det er arrangeret i et samarbejde mellem Institut for Idræt og Biomekanik og Psykologisk Institut.

Redaktionen afsluttet: 08.09.2014