Jordanske studerende udforsker SDU

Jordanske universitetsstuderende skal de næste to uger opleve et uddannelsessystem, der er markant anderledes, end det de er vant til

Center for Mellemøststudier er involveret i uddannelsen af jordanske studerende i Jordan, men i disse uger er de studerende i Danmark, hvor de kommer til at møde en helt anden uddannelseskultur, når de følger undervisningen på kandidatuddannelsen i Mellemøststudier.

- De studerende vil opleve et universitet og en undervisning, der simpelthen bare fungerer. Helt modsat det svingende undervisningsniveau i Jordan, der ofte baserer sig på forelæsninger uden den store studenterinddragelse samt en eksamensform, der for langt de fleste er en multiple choice, som ikke indbyder til kritisk tækning og refleksion men udenadslære, fortæller Bo Vestergaard Thiesen, der er projektleder for Djuco (Danish-Jordanian University Cooperation)

Baggrunden for besøget af de studerende er – set i et lidt bredere perspektiv - at løfte det jordanske videnssamfund til gavn for samarbejdet mellem den arabiske verden og Europa.

- Ud over de aktuelle konflikter i regionen, så er den arabiske verden, herunder Jordan, sammenlignet med Danmark og Nordeuropa også ramt af et generelt lavt akademisk niveau og en høj ungdoms- og kandidatledighed. Netop de to forhold er vigtige for vores arbejde i Jordan, siger Bo Vestergaard Thiesen.

Fakta om DJUCO

Det dansk - jordanske Universitet Samarbejde (DJUCO), er et joint venture mellem det danske udenrigsministerium og Syddansk Universitet Danmark under ’Det Arabiske Initiativ’ (Udenrigsministeriet), som skal understøtte reform- og demokratiseringsprocesser i Mellemøsten.

Gennem forskellige projekter DJUCO søger at bygge bro mellem de to pædagogiske kulturer og styrke dialog, forståelse og samarbejde mellem Danmark og Jordan.

Redaktionen afsluttet: 30.09.2014