Beskæringer rammer Syddanmark hårdt

SDU’s målrettede indsats for at hæve uddannelsesniveauet i regionen vil blive slået kraftigt tilbage, hvis 410 uddannelsespladser skal skæres væk

Den syddanske region har den laveste uddannelsesgrad i Danmark, og derfor arbejder Syddansk Universitet målrettet på at få unge i regionen til at tage en længerevarende uddannelse. Universitetet udbyder i dag uddannelser i fem byer og har haft stor succes med uddannelser, som kan løfte uddannelsesniveauet i regionen og styrke udviklingen i landsdelen.

Men den indsats bliver slået tilbage, hvis SDU i de kommende år skal skære 410 uddannelsespladser væk. Uddannelses- og Forskningsministeriet har offentliggjort et dimensioneringsudspil, som vil ramme de humanistiske og naturvidenskabelige uddannelser på SDU.

- Vi har succes med også at uddanne unge fra ikke-akademiske hjem, men som det ser ud nu, vil denne gruppe blive ramt af dimensioneringsmodellen, og regionen vil derfor få et uddannelsesmæssigt efterslæb, som aldrig vil blive udlignet, siger rektor for Syddansk Universitet Henrik Dam.

Så sent som i mandags besøgte uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen Syddansk Universitet for at lære af universitets erfaringer med at uddanne unge mønsterbrydere fra ikke- akademiske hjem.

Svært at sikre de mindre campusbyer

Henrik Dam peger på, at det kan blive en særlig udfordring at sikre de mindre campusbyer, hvor der er få uddannelser og færre studerende på de enkelte uddannelser.

- Vi kan ikke flytte de studerende til andre uddannelser, og vi kan ikke bare knipse i fingrene og udbyde nye uddannelser. Det specielle ved universitetsuddannelser er, at de skal udspringe af forskningsmiljøer, som typisk bygges op over flere år.  Man kan jo ikke sætte en professor i tysk til at undervise i effekt-elektronik på ingeniøruddannelserne, siger Henrik Dam.

Han understreger, at universitetet selvfølgelig ikke er interesseret i at uddanne de unge til arbejdsløshed, men han finder det dybt problematisk, at udspillet ikke tager hensyn til de udfordringer, de enkelte universiteter har, og at universiteterne ikke har været med til at udforme og kvalificere dimensioneringen.

- I Slagelse har vi f.eks. en uddannelse i erhvervssprog- og IT markedskommunikation, som, ifølge udspillet, skal reducere sit optag med 50 procent, selv om der ikke foreligger meldinger om ledighed blandt kandidaterne, siger Henrik Dam.
Syddansk Universitet udbyder uddannelser i Odense, Slagelse, Kolding, Esbjerg og Sønderborg.

Redaktionen afsluttet: 24.09.2014