Odense byder ind på center for telemedicin

Et nationalt center for telemedicin bør ligge i Odense, hvor kompetencerne og erfaringerne allerede er til stede. Det mener Syddansk Universitet, Odense Kommune og Region Syddanmark

Syddansk Universitet (SDU), Odense Kommune og Region Syddanmark byder et nyt nationalt center for telemedicin velkommen til Odense.

Baggrunden er SF's forslag, om at Danmark skal have et nationalt center for telemedicin, hvor telemedicin - der gør det muligt for patienter at blive kontrolleret og behandlet i eget hjem via video, billeder og måleinstrumenter - skal udvikles og afprøves.

Det vil være oplagt at placere centret i Odense, lyder det samstemmende fra SDU, Odense Kommune og Region Syddanmark. I Odense kan centret nemlig fra dag ét få gavn af allerede eksisterende kompetencer og viden om telemedicin.

Allerede nu samarbejder SDU og Odense Universitetshospital om at udvikle og afprøve telemedicin på Center for Innovativ Medicinsk Teknologi i Odense. Centeret kan med fordel bruges som udgangspunkt for et nyt nationalt center for telemedicin, mener Ole Skøtt, dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, SDU.

- SDU er det danske universitet, der har den største aktivitet og viden inden for telemedicin, siger Ole Skøtt.

Hos Odense Kommune er by- og kulturrådmand Jane Jegind af samme mening:

- Vi er af den klare overbevisning, at det dels er her, den største koncentration af viden, erfaring og kompetencer på området er til stede, dels eksisterer der allerede gode og nyttige samarbejdsrelationer mellem regionen, universitetet og kommunen, som med fordel kan videreføres og udbygges, udtaler hun.

SF vil tage forslaget om et nationalt center for telemedicin med til de igangværende finanslovsforhandlinger.

Redaktionen afsluttet: 30.10.2014