Computere hjælper SDU-kemikere i kampen mod HIV

Kampen mod AIDS kan ikke vindes i laboratoriet alene. Ny forskning fra Syddansk Universitet viser, hvor meget hurtigere forskningen går, når computerne hjælper til

Effektiv behandling af HIV er et kapløb mod tiden: Mange af de stoffer, der har været effektive til at dræbe HIV virus, virker ikke længere, fordi virusset er blevet resistent over for dem. Derfor er forskere tvunget til hele tiden at udvikle nye lægemidler, der kan angribe HIV-virus på nye måder.

Nu præsenterer forskere fra Syddansk Universitet en metode til at fremskynde dette vigtige udviklingsarbejde med flere hundrede procent. Det tager nu ikke år, men måneder eller endda kun uger at finde nye kemiske forbindelser, der har potentiale til at blive ny HIV-medicin.

At finde egnede forbindelser, som specifikt kan hæmme HIV-virus, er afgørende for AIDS-forskningen, forklarer postdoc Vasantanathan Poongavanam fra Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, Syddansk Universitet. Men det er et arbejde, der tager tid:

Ny metode har allerede givet resultater

- I dag tager det adskillige år fra man finder en lægemiddelkandidat i laboratoriet til den kommer på markedet. Alt, hvad der kan forkorte den tid er en væsentlig forbedring," siger Vasanthanathan Poongavanam og tilføjer:
- Med vores nye metode har vi fundet 14 meget interessante kandidater på et par uger.

De 14 forbindelser er nu blevet overtaget af et hold italienske forskere, der fortsætter arbejdet med dem på University of Cagliari. Det næste trin er at udføre avancerede eksperimenter med disse forbindelser. Hvis resultaterne er positive, kan forbindelserne ende på markedet som et lægemiddel mod HIV.

Beskrivelsen af den nye metode er offentliggjort i tidsskrifterne Integrative Biology og Plos One. Læs mere om forskningen mod en HIV-kur

Redaktionen afsluttet: 07.10.2014