Dansk modeforskning samles i Kolding

SDU er sammen med Designskolen i Kolding vært for en modekonference, hvor forskere fra hele verden ser på moden i historisk, teoretisk og praksisorienteret perspektiv

Hvad kendetegner et klassisk og tidløst design? Kan forbrugerne opdrages til bæredygtighed, når det gælder mode? Er mode identitetsskabende for mennesket?? Har tøj en ”sidste anvendelsesdag”?

Alt dette og mere vil forskere fra SDU Design i Kolding samt Designskolen diskutere sammen med forskere fra Europa, Australien og Kina, når konferencen Fashion Thinking finder sted i Kolding fra torsdag 30. oktober.

Faste ben at stå på

- Konferencen markerer, at dansk modeforskning er ved at få faste ben at stå på. Og samtidig forener vi med konferencen den praktisk udførende del af modeverdenen med den forskningsbaserede, siger Trine Brun Petersen fra Institut for Design og Kommunikation.

Modeforskningen er gennem de senere år gået fra at handle om et studie af dragter og beklædningsgenstande til at forstå moden som et system af aktører, hvilket omfatter modevirksomhederne og deres underleverandører, designere, modetøj, modemagasiner, modefotografier, fotografer, stylister og modeller, som resulterer i interdisciplinære studier på tværs af kultur, økonomi og forbrug.

Over tre dage samles forskerne på byens nye SDU campus. Konferencen har fået støtte af Det Frie Forskningsråd - Kultur og Kommunikation. Bag den står Syddansk Universitet, Designskolen Kolding, Kunstakademiets Designskole samt Designmuseum Danmark.

Redaktionen afsluttet: 28.10.2014