Forskere holdt charmeoffensiv på tid

Røde hjerter, chokolade og forskerkendisser på programmet lokkede over 200 studerende fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet til forskerdating

26 forskningsenheder mødte i går op med professorer og/eller ph.d.-studerende til forskerdating, hvor de veloplagt kastede sig ud i en charmeoffensiv på tid for de over 200 sundhedsvidenskabelige studerende, der deltog i arrangementet.

Fem minutter til oplæg, tre minutter til spørgsmål og så var de studerende videre til næste stand.

Datingdagens formål er at åbne dørene mellem de studerende og forskerne og skabe gensidig interesse for et fremtidigt samarbejde, enten i form af et prægraduat forskningsår eller et elitespeciale.

- Det er en god måde at rekruttere på og dem vi får ind på vores afdeling som studerende, kommer som regel tilbage senere i karrieren. Ved et arrangement som dette får vi sat ansigt på hinanden og vi får gjort de studerende bekendt med, hvad det kræver af forberedelse og hårdt arbejde at forske, mener Niels Qvist, professor i Kirurgisk Gastroenterologi og Endokrinologi, som udover at deltage i speeddatingen indledte arrangementet med et oplæg om prægraduat forskning.

Fokus på udvikling af talenter

Syddansk Universitet har stort fokus på udvikling af talenter og Jakob Ousager, leder af forskeruddannelsessekretariatet på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, ser forskerdating som en indgang for de studerende til fødekæden i forskerverdenen.

- Vi sætter stor pris på de særligt talentfulde og interesserede, der viser interesse for forskning allerede som studerende, og vi vil gøre hvad vi kan for at støtte op om udviklingen af deres talent.

Studenterforeningen SSF (Sundhedsvidenskabelige Studenterforskere) stod bag arrangementet, som er en  årligt tilbagevendende begivenhed, hvor forskere og studerende altså får mulighed til at møde hinanden under uformelle former.

Sundhedsvidenskabelige Studenterforskere arrangerer også kurser i artikelskrivning og andre relevante kurser for ambitiøse forskerspirer.

Redaktionen afsluttet: 01.10.2014