Kvote 2-ansøgninger: En weekend med optælling

Lørdag middag er sidste frist for at søge studieplads via kvote 2, men mange af ansøgningerne er allerede registreret

Ansatte fra studieservice på Syddansk Universitet arbejder i den kommende weekend på højtryk for at registrere de sidste tilmeldinger fra de såkaldte kvote 2-ansøgere.

Der er ansøgningsfrist lørdag middag, og på forhånd ser det ud til, at Syddansk Universitet lander på nogenlunde samme niveau som sidste år.

- I 2013 var der nogle tekniske vanskeligheder, så man ikke helt kan sammenligne forløbet i de sidste dage op til deadline med i år. Men umiddelbart ser det ud til, at vi måske får knap så mange ansøgere samlet set, men at der til gengæld er flere, som har Syddansk Universitet som 1. prioritet, fortæller studiechef Morten Hansen.

Sidste år var rekord

Sidste år havde universitetet et rekordstort felt på 8239 kvote 2-ansøgere. Heraf havde 2816 SDU som deres førstevalg.

Kvote 2 er for de ansøgere, som ikke søger ind udelukkende på deres karaktergennemsnit.

På de uddannelser, som har adgangsbegrænsning, skal ansøgerne skrive en ansøgning, ligesom flere af studierne også har en række tests og interviews med hver enkelt.

Det gælder eksempelvis på idræt, medicin, jura, statskundskab og HA-uddannelserne.

Stor motivation blandt ansøgerne

- Der er generelt en stor motivation blandt kvote 2-ansøgerne. Og på sundhedsuddannelserne, hvor vi har flest erfaringer med at bruge tests og interviews, klarer de studerende sig rigtig godt, siger Morten Hansen og tilføjer:

- Selv om deres karakterer i gymnasiet måske ikke var helt så høje, har de mindre frafald end de studiekammerater, som er kommet ind via det almindelige optag om sommeren.

I alt udbyder Syddansk Universitet i denne omgang 89 uddannelser. Læs mere om kvote 2

Redaktionen afsluttet: 14.03.2014