Flere unge fra udlandet vil studere på SDU

Universitetet har i år fået 38 procent flere ansøgninger, og de kommer fra 51 lande. Tyskland ligger suverænt i toppen, men også unge fra de baltiske lande og Storbritannien har fået kik på SDU

Langt flere unge fra udlandet har i år søgt om at komme ind på Syddansk Universitets internationale bacheloruddannelser. Universitetet har modtaget 801 ansøgninger, og det er en stigning på 38 procent i forhold til sidste år, hvor universitetet fik 588 ansøgninger fra andre lande.

De unge har især kik på tre uddannelser. Det er erhvervsøkonomi, markedsantropologi og en civilingeniøruddannelse i mekatronik, som kobler mekanik og elektronik, f.eks. inden for robotteknologi.

Dygtige og internationalt orienterede

SDU udbyder i år 12 forskellige uddannelser, hvor sproget er engelsk og undervisningen har et globalt perspektiv. De unge, der bliver optaget, kommer til at studere i enten Sønderborg, Slagelse eller Odense.

- Det er især unge fra Tyskland, der har lyst til at studere hos os. Lige efter følger unge fra de baltiske lande, Slovakiet, Polen og Ungarn. Det er lande, som vi er meget interesserede i at knytte tættere bånd til. Vi får dygtige og meget internationalt orienterede studerende fra netop disse lande, siger chefkonsulent Bo Kristiansen, der arbejder med international rekruttering.
Han noterer sig, at også briterne som noget nyt har fået øje på Syddansk Universitet.

Teamwork og kontakt til virksomheder

En af årets internationale ansøgere er Piotr Mieszało fra Polen, som gerne vil have en ingeniøruddannelse i produktudvikling og innovation. Han fortæller, at han har fået øje på SDU via universitetets polsk-sprogede facebookside.
- Jeg forventer hårdt arbejde og masser af teamwork, og så har jeg også hørt, at der under uddannelsen er meget praktisk samarbejde med virksomheder, siger han.

Redaktionen afsluttet: 20.03.2014