SDU-forsker skal lede projekt om smag

Forskere, kokke, undervisere og studerende vil åbne danskernes øjne for smagens betydning for livskvalitet og sundhedsfremme. Et nyskabende fireårigt formidlingsprojekt om smagen skal ledes af SDU-professor Ole G. Mouritsen.

Farvel til to flade halve med leverpostej. Goddag til sødme, saft og syrlighed, som får et solmodnet jordbær til at minde om en dansk sommerdag. Det er billedlig talt baggrunden for et nyt storstilet initiativ, der skal åbne den almindelige danskers øjne - og smagsløg -  for den daglige smagsoplevelses betydning for et bedre og rigere liv.

Formidlingsprojektet, der støttes af Nordea-fonden med 38 millioner kr., har som formål at fremskaffe og udnytte forskningsbaseret viden til at skabe almen forståelse for og praksis omkring smagen som et grundlæggende vilkår for det gode liv.

Smag kan fortælle om os selv og vores verden

- Smag har et enormt og uudnyttet potentiale til at fortælle en god historie om os selv og vores verden, siger Ole G. Mouritsen, der er professor i biofysik ved Institut for ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci og leder Center for Biomembrane Physics.

Ole G. Mouritsen er forfatter til flere bøger om smag, bl.a. ”Umami, gourmetaben og den femte smag”, og han skal stå i spidsen for det nye smagscenter.

Læs mere på Det Naturvidenskabelige Fakultets hjemmeside.

Redaktionen afsluttet: 13.05.2014