Folketinget baner vej for fælles campus i Esbjerg

Aktstykke gør det det muligt at bygge ny universitetsbygning ved siden af UC Syddanmark

Bofællesskabet mellem Syddansk Universitet i Esbjerg og University College Syddanmark i Esbjerg er rykket et vigtigt skridt nærmere.
Folketingets finansudvalg har netop godkendt et aktstykke, som gør det muligt at bygge en universitetsbygning ved siden af UC Syddanmark på Degnevej i Esbjerg. Den nye fælles campus, der får plads til 5000 studerende, skal skabe et mere inspirerende studiemiljø og et tættere fagligt samarbejde mellem de to uddannelsesinstitutioner.

Spydspids for ny sammenhæng

- Vi vil i fællesskab styrke vores gode og tætte samarbejde samt uddannelsesmiljøet i Esbjerg og forhåbentlig give flere unge i regionen lyst til at tage en videregående uddannelse enten hos os eller på professionshøjskolen, siger Henrik Dam, rektor på SDU.

Med den nye fælles campus bliver Esbjerg således spydspids for regeringens ønsker om at skabe større sammenhæng mellem de forskellige uddannelsesniveauer.  Derudover kan SDU og UC Syddanmark både fagligt og driftsmæssigt profitere af hinanden, blandt andet ved at dele viden, undervisere og faciliteter.
- Vi kan næsten ikke vente med at komme i gang med byggeriet. Vi forventer os meget af det tætte samarbejde mellem vores professionsbachelorstuderende og SDUs studerende, både på det sociale, det faglige og det praktiske plan.  Området bliver en fantastisk campus, med grønne arealer, idrætsfaciliteter og tidssvarende bygninger, som bliver en magnet i bydelen, siger Birthe Friis Mortensen, rektor på UC Syddanmark.

Byggeri på idrætsanlæg

Den kommende universitetsbygning på 8000 kvadratmeter skal ligge på det areal, der i dag udgør UC Syddanmarks idrætsbane, og aktstykket fra Folketingets finansudvalg giver Esbjerg Kommune ret til at donere en byggegrund til Syddansk Universitet. Et nyt idrætsanlæg på den modsatte side af vejen indgår derfor også i planerne for den nye campus.

Foto af idrætsbanen, hvor den nye universitetsbygning skal ligge.

Redaktionen afsluttet: 21.05.2014