Ph.d.-afslutning: Vovemod og viden

Det hidtil største antal færdige ph.d.-kandidater blev fejret ved en reception på SDU

- Da jeg selv blev ph.d., skulle vi selv finansiere vores reception, så det blev det kun til et par fadbamser. Men jeg synes, at det er en rigtig god tradition på Syddansk Universitet, at I fejrer jeres ph.d.-kandidater.

Sådan indledte Vincent F. Hendricks sin veloplagte festtale ved årets ph.d.-afslutning på Syddansk Universitet.

Han er dr.phil. og professor i formel filosofi ved Københavns Universitet, og han talte blandt andet om vovemod og viden.

Kennedy-citat blev omskrevet

Undervejs omskrev Vincent F. Hendricks et berømt Kennedy-citat, da han sagde:

- Ask not what science can do for you – ask what you can do for science.

Og han fortsatte:

- Det var præcis det, I gjorde, da I gik i gang med jeres ph.d. Og nu står I med nogle fantastiske muligheder.

Videnskaben forpligter

Undervejs fastslog festforelæseren også, at det forpligter at skulle bringe videnskaben videre. Og han fremhævede det unikke i, at man som forsker kan kaste sig over en problemstilling, som offentligheden har krav på at kende til.

- I kan fra tid til anden sætte dagsordenen for, hvad offentligheden skal interessere sig for. Det skal nemlig ikke være Amalie eller Gustav, fastslog Vincent F. Hendricks, inden han som afslutning gav kandidaterne et akademisk råd om at skynde sig langsomt.

Den største årgang

I sin tale kunne rektor Henrik Dam oplyse, at der var tale om rekord, idet 222 havde afsluttet deres ph.d. inden for det seneste år.

- Og der er tale om en ligelig fordeling mellem kønnene. Andelen af udlændinge stiger også, og det er positivt, for et internationalt anerkendt universitet er også et godt dansk universitet, sagde Henrik Dam, inden han sluttede af med at ønske ph.d.-kandidaterne tillykke.

- Jeg håber, at I synes, at det var sliddet værd. I har nået det ypperste, og I kan være stolte.

På billedet ses Vincent F. Hendricks  under festtalen

Redaktionen afsluttet: 19.06.2014