Nanosølv kan skade menneskelige celler

Nanosølv, som findes i kosttilskud, kosmetik og emballage til fødevarer, kan trænge ind i vores celler og forårsage skader. Det viser et nyt studie fra Syddansk Universitet, der vækker bekymring hos forskerne

Det er ikke kun hormonforstyrrende stoffer, som almindelige forbrugere udsættes for i hverdagen.

Også nanopartikler af sølv, som optræder i for eksempel kosttilskud, kosmetik og emballage til fødevarer, bekymrer nu forskerne. Et nyt studie fra Syddansk Universitet viser, at nanosølv kan trænge ind i vores celler og forårsage skader.

Findes i masser af ting

Sølv har en bakteriedræbende effekt, og derfor coater især fødevare- og kosmetikindustrien deres produkter med sølv-nanopartikler.

Nano-sølvet findes i bl.a. drikkedunke, kosmetik, plaster, tandbørster, løbesokker, køleskabe, vaskemaskiner og mademballage.

- Sølv som metal udgør ikke nogen fare, men når man bryder det ned i nano-størrelser, får man nogle partikler, der er så små, at de kan trænge gennem en cellevæg. Hvis nano-sølv trænger ind i en menneske-celle, kan det skabe forandringer i cellen, forklarer lektor Frank Kjeldsen og ph.d. Thiago Verano-Braga, Institut for Biokemi og Molekylærbiologi på Syddansk Universitet.

Påvirker cellerne

Studiet, som er finansieret gennem en Interreg-bevilling fra EU, er netop blevet publiceret i tidsskrifter ACS Nano og opnået ved tæt samarbejde mellem forskningsgrupper på SDU og Flensburg University of Applied Sciences
Forskerne undersøgte menneskelige tarmceller, da de anser det for at være disse celler, der mest sandsynligt kan komme i berøring med nano-sølv, indtaget med fødevarer.

- Vi kan konstatere, at nano-sølv fører til dannelsen af flere skadelige såkaldte frie radikaler i cellerne. Vi kan også se, at der sker ændringer i formen på og mængden af proteiner. Det bekymrer os, siger Frank Kjeldsen og Thiago Verano-Braga.

En lang række alvorlige sygdomme er netop kendetegnet ved, at der er en overproduktion af frie radikaler i cellerne. Det gælder for eksempel kræft og neurologiske sygdomme som Alzheimers og Parkinsons.

Vær på vagt

Kjeldsen og Verano-Braga understreger, at deres forskning er foretaget på menneskeceller i et laboratorium, ikke med udgangspunkt i levende mennesker.  De pointerer også, at de heller ikke ved, hvor stor en dosis nano-sølv, et menneske skal udsættes for for at der opstår celleforandringer.

- Vi kan ikke konkludere, at man blive syg af nano-sølv, når vi ikke ved, hvor meget, der skal til. Men vi kan sige, at man skal være meget på vagt, når man ser en overproduktion af frie radikaler i menneskeceller, siger de.

Sælges som kosttilskud

Nanosølv sælges også som kosttilskud, hvor det lover at virke bl.a. bakteriedræbende, influenzadræbende, kræfthæmmende og mod lavt blodtal og dårlig hud. I EU er det forbudt at markedsføre kosttilskud og fødevarer med sygdomsanprisninger, men det er let at få fat i i udenlandske online-butikker.

I kølvandet på SDU-forskernes arbejde har Fødevarestyrelsen meldt ud, at man vil advare folk mod at indtage kosttilskud med nano-sølv.

- Set i lyset af de seneste forskningsresultater tyder meget på, at det kan være farligt”, siger Søren Langkilde, ernæringsfaglig medarbejder i Fødevarestyrelsen, til dr.dk/viden