Eksperter slår alarm: Beskyt børns hjerner mod kemikalier

Antallet af børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser er stigende, og et nyt studie viser, at en vigtig årsag skal findes blandt giftige stoffer, som vores hjerner allerede fra fosterstadiet er udsat for.

To førende eksperter fra Syddansk Universitet og Mount Sinai Hospital i USA har forsket i sammenhængen mellem giftige stoffer og børns udvikling og fundet, at det er nødvendigt med ændrede regler.

- Vi har kulegravet den nuværende viden og må konkludere, at vi ikke kontrollerer de giftige kemikalier godt nok, når det gælder om at beskytte vores børn – specielt hjernen, som under udviklingen er utroligt sårbar for giftstoffer. Konsekvensen er, at næste generation bliver langsommere til at opfatte og reagere, klarer sig dårligere i skolen og ikke kan udnytte deres hjerner optimalt. Vi kan allerede nu se at bly, kviksølv og en halv snes andre stoffer har medført en ”tavs” epidemi af neurologiske skader på børn, siger Philippe Grandjean, professor i miljømedicin ved Institut for Sundhedstjenesteforskning.

Han er hovedforfatter på studiet, som offentliggøres i Lancet Neurology i dag, og som til dels er udført på Harvard University, hvor Philippe Grandjean er adjungeret professor.

Nødvendigt at teste nu

-Vi har metoderne til at teste kemikalier for skadelig virkning på hjernens udvikling, så vi er klar til at igangsætte internationale retningslinjer, der kan beskytte næste generations intelligens. Det vil være uansvarligt at vente, til vi har samlet detaljeret dokumentation for alle giftstoffer, for vi får hver især kun én chance for at udvikle den hjerne, der afgør vores livskvalitet og funktionsniveau resten af livet, siger Philippe Grandjean.

Siden 2006 er antallet af kemikalier, der beviseligt påvirker børns neurologiske udvikling fordoblet fra 6 til 12. Blandt de mest skadelige er kviksølv og bly, men listen tæller også opløsningsmidler og sprøjtegifte, der findes i vores tøj, møbler og madvarer. Forskerne bag studiet foreslår, at der etableres en international strategi, så man kan sikre sig, at de kemiske stoffer, der benyttes i industrien, ikke er skadelige for børns udvikling.

Børns hjerner er skrøbelige

På verdensplan lider et ud af seks børn af en udviklingsforstyrrelse i hjernen, og mindre alvorlige påvirkninger er meget mere almindelige. Alene forurening med kviksølv medfører nedsatte hjernefunktioner, som koster Danmark omkring 750 millioner kroner årligt på grund af dårligere uddannelse og mistet indkomst.

- Det er meget bekymrende, at størstedelen af de mange tusinde kemikalier, der bliver brugt i industrien, aldrig er blevet testet for deres skadelige virkning på fostre og børn, hvis hjerner er i sårbar udvikling, siger Philippe Grandjean.
- Deres hjerner bliver påvirket af langt mindre doser og i langt mere alvorlig grad end voksne menneskers, og vi bør ikke lade stå til, når det drejer sig om noget så vigtigt som næste generations hjernefunktioner, tilføjer han.

Redaktionen afsluttet: 15.02.2014