Spil dig til sprogviden på Facebook

Forskere fra Syddansk Universitet og andre dele af Europa vil motivere unge til at lære europæisk sprog og kultur gennem spil på Facebook

Sprogforskere fra Europa har valgt at gøre brug af de sociale medier for at få unge til at forelske sig i sprogenes verden og motivere dem til at gå på opdagelse i hele den store mangfoldighed af europæiske sprog.

Det sker via det nyudviklede spil ’GeoLingvo’ som kan spilles direkte på Facebook. Spillet er en del den nye interaktive sprogportal "Lingvo.info", der lige er blevet lanceret over hele Europa.

Spillet kan altså spilles direkte på Facebook, og det gør det nemt og bekvemt at starte rejsen ind i sprogenes verden. GeoLingvo er et strategisk spil, inspireret af det populære spil Risk, hvor spillerne skal "erobre" forskellige "lande" ved at svare på spørgsmål om deres sprog og kultur.

En underholdende læringsform

- Vores mål var at få skabt en hjemmeside, som er et innovativt og underholdende redskab i promoveringen af flersproglighed på nettet. Formålet er at tilbyde information af enhver art om sproglige emner, og at øge brugerens lyst til at lære fremmedsprog, siger Eckhard Bick, der er lektor på Institut for Sprog og Kommunikation og projektleder på sprogportalen.

Ved siden af mere klassiske tilgange til sproglig informationsformidling bruger projektet altså også sociale medier og interaktive spil for at fange den besøgendes interesse. Ifølge Eckhard Bick, der leder den danske afdeling af projektet, er det især det interaktive, og ikke mindst spil, der tiltaler de yngre brugere.

Lingvo.info er finansieret af EU-Kommissionen, og udviklet af et konsortium af ni partnere fra syv lande. Læs mere om lingvo eller følg projektet

Redaktionen afsluttet: 15.12.2014