Omprogrammerede fedtceller kan øge forbrændingen

Forskere fra Syddansk Universitet har afdækket, hvordan man kan ændre menneskers fedtvæv, så det forbrænder overskydende energi i stedet for at lagre den. Det kan potentielt bruges i behandlingen af fedme

Vi mennesker har to slags fedtvæv: hvidt fedtvæv, der lagrer overskydende energi, og brunt fedtvæv, der er i stand til at forbrænde energien og omsætte den til varme.

Forskere har i mange år forsøgt at afklare, hvordan man kan omdanne det hvide fedtvæv til brunt fedtvæv, så kroppens forbrænding øges. En forskergruppe fra Syddansk Universitet har netop afdækket processen, der potentielt vil kunne bruges i behandlingen af fedme.

Forskerne fra Institut for Biokemi og Molekylær Biologi med professor Susanne Mandrup i spidsen beskriver i en forskningsartikel i januar-udgaven af det videnskabelige tidsskrift ”Genes & Development” deres arbejde med de såkaldte ”brite” fedtceller.

”Brite” (brown-in-white) fedtceller er omprogrammerede hvide fedtceller, der har fået nogle af de brune fedtcellers egenskaber, så de i stedet for at lagre overskydende energi forbrænder den.

- Vi har undersøgt, hvordan det er muligt at brune de hvide fedtceller, og fundet ud af, hvordan cellens genom omprogrammeres, når hvide fedtceller udvikler sig til ”brite” fedtceller. Ved at benytte hvide fedtceller fra mennesker, som er blevet brunet ved hjælp af diabetesmedicin, har vi kunnet sammenligne hvide og ”brite” fedtceller og fundet frem til, at ”brite” fedtcellerne har nogle særlige genprogrammer, som gør cellen særligt energiforbrugende, siger Susanne Mandrup.

Nyopdaget protein giver håb

Forskergruppen har derudover identificeret et særligt protein i fedtcellerne, nemlig det gen-regulerende protein KLF11 (Kruppel Like Factor-11), som har vist sig at være nødvendig for at omprogrammeringen kan finde sted.

En af de absolutte hovedkræfter bag projektet og førsteforfatter til forskningsartiklen er ph.d.-studerende Anne Loft, der ser stort potentiale i ”brite” fedtceller og KLF11.

- Det har været en lang proces og har taget fire år at nå hertil, så det er selvfølgelig meget tilfredsstillende, når resultaterne er så brugbare, som det er tilfældet her. Forskningen betyder potentielt, at vi i fremtiden kan målrette medicin til at aktivere de genomiske områder og bruningsfaktorer som KLF11 i behandlingen af fedme, siger Anne Loft.

Redaktionen afsluttet: 12.12.2014