Salman Rushdie gæster SDU

Den verdenskendte forfatter skal fortælle om, hvordan hans forfatterskab er inspireret af H.C. Andersen

Mandag den 18. august klokken 13.00 besøger Salman Rushdie Syddansk Universitet, hvor han blandt andet får overrakt H.C. Andersen Akademiets ’The Silver Tree’.

Ved samme lejlighed vil den britisk-indiske forfatter fortælle om sit favorit H.C. Andersen-eventyr. Forelæsningen er åben for alle, men man skal have billet.

Billetterne er gratis, men skal bestilles på forhånd.

Rushdie kommer til Odense dagen før

Salman Rushdie er i Odense for at modtage den internationale H. C. Andersen Litteraturpris, som er Danmarks største litteraturpris.

Han får overrakt prisen den 17. august af Kronprinsesse Mary. Det sker ved H.C. Andersen Festival åbningsshow i Odense Koncerthus.

Samme dag gæster han også Odense Centralbibliotek. Her vil han læse op af sine værker og være i samtale med Søren Frank og Sten Pultz Moslund, begge lektorer i litteraturvidenskab ved Syddansk Universitet.

Rushdie var tekstforfatter

Salman Rushdie er opvokset i Bombay men fik sin uddannelse i Cambridge. Han var oprindelig tekstforfatter i reklamebranchen men udviklede op igennem 1980’erne sit forfatterskab.

I 1981 brød han igennem med romanen Midnatsbørn, der vandt årets Bookerpris, og som senere er blevet kåret som alletiders bedste Bookerprisvinder.

Syv år senere udgav han ”De sataniske vers”, som medførte stor vrede i nogle muslimske kredse og førte til, at den daværende leder i Iran udstedte en fatwa.

Også succes med børnebøger

Foruden sine mange anerkendte voksenromaner har Salman Rushdie også skrevet to roste børnebøger, "Harun og Eventyrhavet" samt "Luka og livets ild".

- Ligesom H.C. Andersens eventyr kan Salman Rushdies børnebøger også læses af voksne på grund af deres mange betydningslag, siger Søren Frank fra Institut for Kulturvidenskaber.

Igennem næsten 40 år har hans bøger nu betaget og oprørt læsere verden over.

Redaktionen afsluttet: 08.08.2014